נפגשים כל יום רביעי בשעה 13:00 במסעדת איזבלה בר, חיפה
Meeting every Wednesday on 13:00 at Isabela bar restaurant, Haifa

09/01/2013 - תא"ל במיל ניר מאור

מפגש 16 בינואר, 2013 –הרצאת תא"ל (מיל) ניר מאור על "הספינה וודג'ווד- מספינת מעפילים לאניית חיל הים"

הנשיא המכהן נחום לדר פתח את המפגש בהקשה על הפעמון הרוטריוני שעל שולחן הנשיאות, וברך את המרצה האורח תא"ל (מיל) ניר מאור, את האורחים ואת כלל הנוכחים במפגשנו במעוננו החדש במלון לאונרדו שעל שפת חוף הכרמל.
הנשיא הודיע שב 23.01.2013 יתקיים ערב טו בשבט במלון הר הכרמל בשעה 19.00 . מוזמנים רוטריונים עם בני משפחה וחברים.

את ברכות הרעות הביא הפעם הנשיא בכבודו ובעצמו. פסוק השבוע: הובא על ידי חברנו ר/שחר שבו:
תעודת זהות של החודש "שבט" החודש החמישי בלוח העברי בשנה המתחילה בחודש תשרי, או החודש ה-11 בשנה המתחילה בחודש ניסן "ראש חודש שבט מוזכר בתורה ביום שבו משה רבנו פתח בדברי מוסר לעם ישראל, בטרם מותו ככתוב:"ויהי בארבעים שנה, בעשתי-עשר חדר באחד חדש" דבר משה,אל בני ישראל, ככל אשר צווה יהוה אתו, אליהם" (דברים א' ג'). מזל החודש מזל דלי- סמל לבורות המים המלאים והדליים שבהם היו שואבים את המים, כדי להשקות את העצים והנטיעות. מאפייני החודש: שבט הוא חודש שחורף ואביב נפגשים בו- הוא גבול בין שיא החורף לראשית האביב. שבט הוא חודש מלא בן שלושים יום. בחודש שבט חל ט"ו בשבט – חג חקלאי, המכונה גם "ראש השנה לאילנות". במקור זה היה תאריך שקבע את תחילתה של שנת מס חדשה. יום זה ציין את המועד בו הפרישו החקלאים שישבו בא"י מעשר לכהנים, ללווים ולעניים( מעשר הינו עשירית מתנובת השדה). יום ט"ו בשבט הבדיל בין שנת מעשרות אחת לשניה. כפי שמסביר הרמב"ם בספרו "יד חזקה". "אין תורמין מפירות שנה זו על פירות שנה שעברה, ולא מפירות שנה שעברה על פירות שנה זו. ואם תרם אינה תרומה,...וט"ו בשבט ראש השנה למעשרות האילן..."
הידעת?!
ט"ו בשבט- ראש השנה לאילנות חג טבע הנקרא על שם היום שבו הוא החל.
ט"ו שבט תרפ"ה 1924 – נפתח הטכניון בחיפה.
ט"ו שבט תש"ט 14.02.1949 נוסדה הכנסת הראשונה- בית נבחרים והרשות המחוקקת של מדינת ישראל (יום הולדת לכנסת)
ל' שבט- "יום המשפחה"- במדינת ישראל חוגגים את "יום האם" שהורחב ל"יום המשפחה" ביום הולדתה של הנרייטה סולד אם עליית הנוער.
החודש בטבע: חודש זה מסמל את תחילת השנה החקלאית הטבעית של האילן.לקראת סוף חודש שבט מתמעטים הגשמים, עליית הטמפרטורות מגבירה את קצב צמיחת הגידול של הצמחים ומתחילים להופיע סימני האביב. מיום ליום מתרבים פרחי הבר ובסוף החודש משתרעים כבר מרבדים של פרחי שדה כמו כלניות,נרקיסים ורקפות.העצים מתחילים ללבלב , עצי ההדר מתחילים להנץ פרחים.הכול מבשר את בוא האביב כדברי אלחריזי: "שבט מעוז לכל איש ומבט הוא מן היגונים מפלט...האפיקים על הארץ יפוצו ונחלים על רצפת שש ירוצו והארץ תוציא צמחיה... והשמש תקרב והאור יערב..."

את הברכה הבינלאומית: הביא נ"ל מיכאל פוקס- (ישלח את הסיכום שלו בעצמו- ביום מן הימים..)


את המרצה האורח הציג חברנו ר/ ישי הרמתי ( גם הוא תא"ל מיל מחיל הים). תא"ל (מיל) ניר מאור שירת בחיל הים כ-30 שנה. רוב שירותו שירת בשייטת הצוללות. כמפקד שייטת הצוללות קלט את הצוללות החדשות, אימן צוותים והכין את תורת הקרב של חיל הים בתחום התת ימי. בהמשך שירותו כקצין בכיר במפקדת חיל הים השתתף באיפיון ורכש צוללות הדולפין החדשות. סיים את שירותו בחיל הים כראש מספן כח אדם. ניר הוא דור שני של לוחם בחיל הים. אביו- עמי מאור – שירת כקצין בכיר בחיל הים וכלוחם בשלדג. האוניה נקראה על-שמו של חבר הפרלמנט הבריטי יאשיהו ווג'ווד שהיה תומך נלהב בעניין הציוני (נפטר ב- 1946). הייתה בעברה קורבטה של הצי הקנדי ששימשה לליווי שיירות באוקיינוס האטלנטי בימי מלה"ע השנייה. אחרי המלחמה הועמדה למכירה כציוד עודף, והמוסד לעליה ב' רכש אותה בתחילת 1946 באמצעות חברת קש אמריקאית (שזכתה לכינוי F.B. – ר"ת של Fuck British), יחד עם אוניה דומה בשם Norsyd (היא אנית המעפילים 'הגנה', שנטלה גם חלק מרכזי בהפלגת המעפילים 'ביריה'). לאחר תיקונים ועבודות הכנה ראשוניות בארה"ב היא הפליגה באפריל לאירופה. בסופו של מסע שהתארך עקב תקלה טכנית היא הגיעה לנמל סבונה שבאיטליה בסוף מאי ושם הושלמו עבודות הכנתה בידי יהודה ארזי, האחראי על ההעפלה באיטליה באותה עת, ואנשי הפלי"ם שהתמנו למלוויה.
מפקדה של האוניה היה דב מגן – "ברצ'יק". רב החובל היה היהודי האמריקאי גרי ליכטמן. צוות האונייה כלל יהודים מקנדה וארצות הברית, רבים מהם מתנדבים מתנועות נוער ציוניות שתכננו בדרך זאת לעלות לארץ. האוניה הפליגה מנמל השוכן מצפון-מערב לסבונה ב- 19 ביוני 1946, כשעליה 1,257 מעפילים. ההכנות ליציאה הגיעו לאוזני הבריטים והם הזעיקו את משטרת סבונה כדי שתמנע את ההפלגה. יהודה ארזי עורר שערורייה במקום, ובחסות המהומה שפרצה בנמל, חמקה האוניה והפליגה ארצה הבריטים, שידעו על דבר הפלגתה של האוניה, לא התקשו לזהותה ב- 25 ביוני בלב ים, במרחק של כ-75 מייל מחופי הארץ. ארבע משחתות הקיפו את האוניה וליוו אותה לכיוון נמל חיפה. האוניה תמרנה מחוץ למים הטריטוריאליים.ובמהלך התמרון נעשה ניסיון, שסוכל ע"י הבריטים, להוריד בסירה 25 מעפילים לחוף קריית חיים. בסופו של דבר אזל הדלק, הבריטים עלו על האוניה וגררו אותה ב- 27 ביוני לנמל חיפה. המעפילים ואנשי הצוות שהזדהו כמעפילים מפולין נלקחו למעצר במחנה עתלית. המלווים אנשי הפלי"ם חמקו בעת הורדת המעפילים בנמל חיפה. לאחר הקרב על חיפה, השתלטו אנשי השירות הימי (לימים חיל הים) על עשר אוניות המעפילים של צי הצללים (לימים צים), ובתוכם וג'ווד, ופעלו להחזיר אותם לכשירות כדי לשמש את השירות הימי‏`4`. את וג'ווד תיקנה חברת קירשטיין וגרינשפון. מנועיה שופצו וחזרו לפעול ועל סיפונה הותקנו שוב תותחים, הפעם נפוליאונצ'יקים. אולם היא הגיעה למהירות של 13 קשר, לעומת 16 קשר בימי עלומיה, בגלל שלא היה ניתן לנקות את חלקה התחתון‏`5`. ביוני 1948 נכנסה ק-18 לשירות כשמפקדים עליה שניים: רב חובל מצי הסוחר יחזקאל ירחובסקי (ירדן), שהיה אחראי על ההיבט הימי של הפעלתה ואיש הפלי"ם אריה קפלן (קיפי), לימים אל"מ בחיל הים, שהיה מפקדה הצבאי של האונייה. הרעיון לחלק את הפיקוד בין שני מפקדים, אחד להפעלה הימית והשני על הצד הצבאי, לא היה מקורי. היה זה המשך ישיר למסורת מתקופת ההעפלה. כך הפעילו אוניות בתקופת ההעפלה, כאשר האחד היה רב החובל והשני היה אחראי על הצד המבצעי ועל הטפול במעפילים. ירחובסקי נשאר בתפקידו שבועות אחדים בלבד, ובסוף יוני 1948 החליף אותו מילה ברנר, שגם הוא שירת על הספינה רק כמה שבועות. באוגוסט 1948 מונה אריה קפלן למפקד הווג'ווד, ובוטלה חלוקת הפיקוד בין מפקד ימי ומפקד צבאי.
אח"י וג'ווד #1,350 טון# הייתה חמושה בתותח 102 מ"מ, תותח 76 מ"מ, זוג תותחי נ"מ 20 מ"מ ו-4 מקלעים 13 מ"מ דו-קניים. הספינה הייתה מצוידת במכ"ם שטח והייתה לה מערכת בקרת אש ידנית.
במהלך מלחמת העצמאות השתתפה אח"י וג'ווד בכמה פעולות ובהן:
• הפגזת צור ביחד עם אח"י אילת (א-16) (17 ביולי 1948)
• הפגזת עין ע'זאל, באזור מישור חוף הכרמל, (18 ביולי 1948).
• אבטחת הכוח שהטביע את אוניית הדגל של הצי המצרי האמיר פארוק (אוקטובר 1948)
• הפגזת חוף עזה במסגרת מבצע חורב (דצמבר 1948)
אח"י וג'ווד הוצאה משירות אחרי שחיל הים קלט באמצע שנות החמישים את המשחתות אח"י אילת (ק-40) ואח"י יפו (ק-42).
(המידע על ההרצאה הועשר בחומר מאתר הפלי"ם וויקיפדיה)

הודה למרצה ר/אילן אור, אף הוא מותיקי חיל הים במועדון. הנשיא נחום לדר הודה אף הוא והעניק למרצה תעודת הוקרה ואת דגלון המועדון.

הנשיא המכהן נחום לדר מודה למרצה ומעניק לו תעודת הוקרה ודגלוןן המועדון
-------------------------------------------
רשמה: ר/חנה צוריאל
עריכה: ר/יורם קנטר
צילומים: ר/יורם נאומן



 

2024 © כל הזכויות שמורות למועדון רוטרי חיפה
bullet