נפגשים כל יום רביעי בשעה 13:00 במסעדת איזבלה בר, חיפה
Meeting every Wednesday on 13:00 at Isabela bar restaurant, Haifa

10/12/2008 - הרצאת יהודה חיות

הנשיא גדי כהן פתח את הישיבה וברך את המרצה האורח פרופ' יהודה חיות, כן את האורחים במפגש. ברכה ותודה מיוחדת נשא לחברנו אריה ברגמן שארגן את הכיבוד למפגש בבית הגפן שנאסף כתרומות סוחרי האיזור וואדי ניסנס.

פסוק ה שבוע  (שהפך לסיפור השבוע) הובא על ידי יוסי כפירי, אשר הביא אגדה ומשל על עני שתרנגולת המחמד שלו שגודלה וטופחה לעלות על שולחן השבת נגזלה ממנו, וכצד התארגן מול האמיר ומשפחתו בגזלנים וזכה לרשת בטחון של אספקת תרנגולות לשולחן השבת, טובה הרבה יותר מזו המוצעת לציבור החוסכים בישראל.

ברכות הרעות הובאו על ידי אריאל מרקל, והברכה הבינלאומית על ידי  א תי סדיס-פרל, שברכה הפעם את מועדון רוטרי הוליבוד שבפלורידה (לא קליפורניה!).  המועדון נמצא באזור 4450, נוסד ב 1986 ויש בו 81 רוטריונים. המועדון תרם לקהילה ולחברה באזורו 3 מיליון  דולר במהלך שנות קיומו ועוד ידו נטויה .
60 שניות על מצב הזהירות (יותר נכון  חוסר הזהירות...) בדרכים הביא כמידי שבוע בשבוע חברנו ג'יהאד גנטוס.
הנשיא הקריא אגרת ברכה מיוחדת מבית חב"ד בנשר המודה ומשבחת את פעילותו המסורה והבלתי נלאית של חברנו אריה לבנוני ולמועדון רוטרי חיפה בהפעלת מרכזי ההסעדה ועל סיועו למרכז חב"ד בנשר.
הנשיא המיועד אלברט לינקולן הביא בפני החברים שת מקצת שמות החברים העתידים לשמש בהנהלה הבאה – בשלב זה נמסר שחברנו משה גן-צבי יכהן כמזכיר הכבוד וחברתנו ורד אביטן תכהן כגזברית הכבוד. שאר הרשימה תושלם ותוצג במפגש הבא. ברכות לדירקטורים ולמכובדים העתידיים!

את המרצה האורח פרופ' יהודה חיות הציגה חברתנו חביבה רוגר:  פרופ' חיות הוא יליד קריית חיים,     בן 62, אב לשניים. למד גיאוגרפיה והיסטוריה באוניברסיטת חיפה. את הדוקטורט עשה באוניברסיטת סיאטל שבוושינגטון בהנדסה אזרחית  וכלכלה. היה יו"ר המרכז לספנות, ומ 1978 כהן כמרצה באוניברסיטת חיפה ושם התקדם ועלה לתפקיד נשיא האוניברסיטה. כיהן כנשיא אוניברסיטת חיפה 12 שנים. מבין תפקידיו הציבוריים הרבים: סגן נשיא לתכנון פיתוח ואסטרטגיה בצים, ראש פרויקט בנושא תשתיות לאומיות במוסד נאמן בטכניון, ראש מכון וידרא לחקר הספנות באוניברסיטת חיפה. פרופ' נספח ומרצה באוניברסיטת ושינגטון בסיאטל וחבר באקדמיה האמריקאית למדעים בנושא התחבורה. בשנתיים האחרונות – מכהן כיו"ר אגודת הידידים של המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, עמית פול הריס.

המרצה פתח ואמר שכשנברא העולם, ריכזו את חומרי הגלם באזורים מרוחקים מאזורי הצריכה, ובינם שם אלוהים ימים ואוקינוסים, דבר שהצריך פיתוח נמלים ותחבורה ימית על מנת לקשר בין  ההיצע לביקוש של תוצרים וחומרי יסוד כנפט, מחצבים וכדומה.
בשנות החמישים, אחר מלחמת העולם השניה, נוצר צורך באוניות צובר יבש ונוזלי, ובאוניות להובלת מכולות מטען. עולם המכולות שהלך והתרחב הקצב מדהים שינה את כל המבני של הנמלים הקיימים, להתאמת צרכי ההעמסה והפריקה, השינוע וההובלה של המטענים.  על מנת לייעל את ההובלה, במקום חברות נפרדות להובלה אל ומן הנמל, הנהלות נמלים שעסקו בנפרד בהעמסה, פריקה ואחסון, וחברות האוניות שהובילו, כל מערכת במסגרות מחירים משלה, חוקים משלה וביטוחים שלה, עם הזמן התפתח המושג של הובלה מ"דלת לדלת" כאשר אותה חברה מבצעת את כל המטלות.
ההובלה הימי במכולות הצריכה התאמת האוניות כך שרוחבן יאפשר מעברן בתעלת פנמה ותעלת סואץ.  ההובלה של מכולות ברכבות דו קומתיות ארוכות באורך של 2 ק"מ הוזיל את ההובלה אל ומן הנמלים, והנמלים שבעבר היו פנימיים בתוך היבשה יצאו אל חףו הים עם היבשות. כיום כ 50 % מנפח האוניות  בהובלה הימית נמצא בהזמנה ובביצוע, ותוך 3 שנים יוכפל כושר ההובלה.  כשני שליש ויותר מבניין האוניות נמצא בידי הדרום קוריאנים והיפנים, עוד חלק נכבד בטייוואן, מה שהביא לירידה ניכרת בבניית אוניות באירופה ובארה"ב והמספנות משמשות יותר ויתר לשיפוץ ובניית אוניות מיוחדות כספינות נוסעים  ולא כמקור לאוניות צובר ומכולות.
העודף הצפוי בנפח ההובלה הימית והמשבר הכלכלי העולמי מביא למשבר חדש- ירידה חדה במחירי ההובלה הימית וירידה בביקוש. דבר זה מביא כבר כיום להשבתת אוניות, כאשר המחיר למכולה ירד מאלף דולר ל 150 בלבד.

הודה למרצה נ"ל שאול דיאנג'לי – על הרצאתו המרתקת והמאלפת, בתקווה שיהיה לנושא הנמלים המשך כי עירנו חיפה משוועת לפיתוח והרחבת הנמל המקומי. הנשיא גד כהן העניק למרצה את דגלון המועדון ואת ה"חמסה" מקרמיקה מעשה ידי הילדים במרכזים השיקומיים , שיהא לו ולכולנו למזל..
2024 © כל הזכויות שמורות למועדון רוטרי חיפה
bullet