מפגש מועדון 13 בנובמבר, 2013 . מרצה אורח: מר מוסבאח חלבי, על "הדרוזים בישראל- עדה מיוחדת"
הנשיא המכהן משה גן צבי פתח את מפגש המועדון וברך את המרצה האורח מר מוסבאח חלבי, את האורחים ואת כלל הנוכחים.
את פסוק השבוע הביא חברנו ר/צבי פורר- בנושא המונוגמיה המוחלטת . בתנ"ך מסופר על ארבע נשים שאותן נשא יעקב .לכאורה יש כאן עידוד לפוליגמיה. נראה כי התורה מתנגדת לפוליגמיה ואפילו לביגמיה. אם נשים לב נמצא שבכל מקום שהוזכרה ביגמיה הייתה זו כתוצאה מאילוץ, שנגרם בעל כורחם של הבעל והאישה העיקריים. אברהם לא נשא את הגר אלה כתוצאה של עקרותה של שרה ועל פי הצעתה של שרה. יעקב לא התכוון לשאת אלא אישה אחת את רחל.לאה נישאה לו בעל כורחו ורק כדי לא לפגוע בה ובהסכמת רחל לא גירשה. בלהה נישאה לו כתוצאה מעקרותה של רחל וזילפה כדי ליצור איזון שווה בין האחיות. חרם דרבנו גרשום הוא השם שניתן לתקנות המיוחסות לרר גרשום מאור הגולה בסוף האלף הראשון לספירה . כל העובר עליהן היה צפוי לענישה באמצעות חרם של הקהילה. א. איסור על ריבוי נשים, שיש הרואים בו "את התיקון החשוב ביותר בדיני האישות במשפט העברי" ב. האיסור לתת לאישה גט בניגוד לרצונה ולכפות עליה גירושין. תקנות אלו שינו מן היסוד את מעמד האישה היהודית באשכנז , אך לא התקבלו בקהילות היהודים במזרח בהשפעת הסביבה המוסלמית. רבנו גרשום לא המציא אפוא את החרם הידוע על איסור נשיאת אישה שנייה מעצמו .המציאות המעשית גם לפני כן הייתה מונוגמית אם כי לא אסרה את הביגמיה בגלל ההכרח להשתמש בה בשעת דחק.
לאחר קריאת ברכות הרעות על ידי חברנו ר/צבי ויטמן, הביא את הברכה הבינלאומית חברנו ר/צבי יצחקי: בעקבות אסון הטבע הנורא בו גרמה סופת הטייפון העזה "איאן" להרס מסיבי של ישובים רבים באיי הפיליפינים , עם קורבנות רבים, ויציאת המשלחת הישראלית הצבאית שהקימה בית חולים שדה באחד האזורים שנפגעו קשה, בחרתי לברך היום את מועדון הרוטרי של מנילה ( Rotary Club of Manila ) שהיה המועדון הראשון של הרוטרי שהוקם באסיה ביוני 1919. הוא נמצא באיזור 3810 וכולל מעל ל200 חברים. מאז שהוקם מנהלים חברי המועדון עשרות פעילויות ופרויקטים כתמיכה בתנועת הצופים, האגודה הפיליפינית למלחמה בסרטן, הועדה הפיליפינית להצלת הילד ועוד. נפגשים בכל שבוע בימי שלישי בצהריים המלון הילטון במנילה. נרימה כוסי של ברכה למועדון הרוטרי מנילה!
הציג את המרצה חברנו ר/שלום וואנו שהקריא את תולדות המרצה כפי שהמרצה מסר בכתב:
מר מוסבאח חלבי ,סופר-עיתונאי-איש ציבור ומרצה בחסד עליון, נולד בדלית אל כרמל שם ספג מילדותו את החינוך הדרוזי והמשיך את לימודי התיכון בבית ספר עברי בחיפה, כך ניתן לכנותו התוצר הישראלי המושלם. מוסבאח מעורה מאד בענייני העדה הדרוזית והחברה הישראלית מאז 1962 בהיותו עיתונאי של ידיעות אחרונות, עיתון דבר, רשות השידור ועיתונים רבים בשפה הערבית ובכך היה לדרוזי הראשון שהביא את דבר העדה הדרוזית לציבור הרחב הן בכתבותיו והן בהופעות בפני הציבור הרחב. היה הלא יהודי הראשון שכתב ספר בעברית בשם " ברית הדמים" וזכה בעקבות פרסומו של הספר לביקורו של ראש הממשלה דאז דוד בן גוריון אצלו בבית בדלית אל כרמל. בן גוריון עודד אותו להמשיך ולכתוב ומאז ראו אור 14 ספרים מפרי עטו בשפה העברית, בנוסף לארבעה ספרים בשפה הערבית.לאחרונה פרסם ספרון בשם "הדרוזים-עדה מיוחדת" המספר על האמונה, המנהגים, גלגול נשמות, מעמד האישה ושילובם של הדרוזים בכל מערכות החיים בישראל בעיקר בצה"ל ובכוחות הביטחון. בצעירותו הוא פעל ליישם את מה שספג מהחברה הישראלית בכפרו דלית אל כרמל והצליח בשנת 1961 להקים גרעין של נוער דרוזי ולארגן מסגרת מיוחדת שנקראה בשם "תנועת הנער בדרוזי החלוצי", ואכן זו הייתה התנועה החלוצה הראשונה שהכניסה חיי חברה וספורט, דרמה והצגות לכפר, ולמגזר הדרוזי בכלל. הוא תרם וממשיך לתרום לחיזוק ברית ידידות ותרבות בין הציבור הדרוזי לבין העם היהודי ומדינתו ישראל. בשנת 1978 הצליח לכרות ברית בין ירושלים הבירה לבין דלית אל כרמל וכן בין טירת הכרמל לדלית אל כרמל, וזאת במסגרת מיוחדת שניתן לה השם "עשה לך שכן-ידיד". מוסבאח מרבה להופיע בפני ציבורים שונים במדינת ישראל בהם הוא מספר על ההווי, הפולקלור והמנהגים הדרוזים בנוסף למאמרים הרבים והספרים שכתב בשתי השפות. הוא נשוי ואב לארבעה בנים, כולם משרתים בכוחות הביטחון, וכן לשתי בנות, כולם נשואים.
המרצה פתח את הרצאתו בכך שישראל היא מדינת היהודים אך חיים בה כמה וכמה עדות מיעוטים- צ'רקסים, מוסלמים, נוצרים בהאיים ודרוזים. הדרוזים הם המיעוט שהצליח להשתלב במערך של צה"ל וכוחות הביטחון. חוק שירות חובה בצבא הופעל על ידי בן גוריון ב1955. כיום 83% מתגייסים יותר מאשר במגזר היהודי. הם משרתים בכל החיילות, וינם כיום 5 טייסים בינהם מפקד טייסת, ושניים נוספים כרגע בקורס טייס. שישה תתי אלופים שרתו ומשרתים ולאחרונה מח"ט גולני בא מהמגזר הדרוזי. 396 דרוזים נפלו במערכות ישראל ובמהלך שרותם בצבא וכוחות הביטחון, ולזכרם הופעל בית יד לבנים בדלית אל כרמל בבניין שהקים ב 1882 אוליפנט, שמזכירו היה נפתלי הרץ אימבר מחבר המנון הציונות והמדינה היהודית "התקווה"
הדרוזים השתפו ומשתתפים גם בחיים הפוליטיים, ובכנסת היוצאת כהנו 6 חברים דרוזים כולל סגן שר.
העדה הדרוזית היא מאד מיוחדת, והדת שלהם היא סודית, הן לגבי זרים והן לגבי הדרוזים עצמם. אלו המשתייכים לחלק הדתי , "החכמים", הם בעלי תלבושת אופיינית- מצנפת לבנה, שפם גדול, גלימה שחורה ומכנסיים רחבים במרכזם- השרוואל. מכנסיים אלו מקלים עליהם בעת התפילה הממושכת שנעשית בישיבה מזרחית. בד"כ מתפללים פעמיים בשבוע בבתי תפילה מיוחדים בפאתי הכפר. בניגוד לכנסיות ובתי הכנסת בית התפילה אינו במקום מרכזי ובולט, ללא קישוטים ומאפיינים בניגוד למסגדים ולכנסיות. האולם בו מתקיימות התפילות מחולק לשניים- חל לגברים וחלק לנשים. בין הלא דתיים, יש היכולים "לחזור בתשובה" ולהפוך לדתיים בתנאי שהם בוגרים מעל 15 שנה. האמונה הדרוזית תומכת בקיום אל אחד, ולדתיים שבהם אסור להזכיר את שמו למעט בטקסים דתיים. הנביא הוא שועייב-יתרו חותנו של משה רבנו.
אמונה נוספת המייחדת את הדרוזים היא גלגול הנשמות. הדרוזים מאמינים שברגע שאדם נפטר נשמתו מתגלגלת בתינוק דרוזי שנולד אי שם וכך הנשמה משתמרת ביוד הגוף נרקב ונעלם אך אין לגוף האדם ערך לאחר מותו. לכן אין בתי קברות מוסדרים ובד"כ בכל ישוב ישנה מערה או מקום שבו נשמרת הגופה, והמשפחה יושבת באבל שבעה ימים ואח"כ חוזרת לעיסוקיה. אין טקסי זיכרון, גילויי מצבה וכדומה כמו אצל היהודים או הנוצרים. ב 1953 ניסו להקים בתי קברות צבאיים, אך הדרוזים סרבו בתחילה . בתיווכו של יועץ משרד ראש הממשלה אורי לוברני, שתיווך בעניין הסכימו להקמת בתי קברות וקיום טכסי יום הזיכרון בתנאי שיבוצעו על ידי משרד הביטחון ביזמתו ובאחריותו ללא התערבות הדרוזים עצמם. נושא נוסף- אין אצל הדרוזים ריבוי נשים, בדומה לאשכנזים שבין היהודים עליהם חל איסור מטעם חרם דרבנו גרשום. וכך בכרמל אין ריבוי נשים בכפרי הדרוזים, בניגוד לתימנים במושב איקים השכן ששם לחלק גדול מהתושבים יש שתי נשים. לא קיים גם המושג של נישואי תערובת. מי ש"חוטא" בכך מורחק מהעדה ואין ליצור עימו שום קשר, למרות שישנם כ 230 דרוזים בישראל שהתחתנו עם יהודיות והם מורחקים מהעדה.
הדרוזים מאמינים שהאל הוא כל יכול, וברא את העולם כולו ביום אחד ולא בשבעה ימים , ולכן אין אצלם שבת או ימי מנוחה. הם רשאים לעבוד מתי שרוצים ולנוח מתי שרוצים ואין הכרח לשבות בשבתות. בכל בית תפילה ישנה דרוזית מאמינה אחת שיש לה זכות לפסוק ולדון בענייני אישות לא רק עם נשים אלא גם עם גברים. לאישה הדרוזית יש זכות לדרוש ולקבל גט מבעלה. לאחר הגירושין, הבעל יכול להתחתן מיד עם אחרת , לעומתו על האישה להמתין 4 חדשים. אין "שידוכים". כשזוג יוצר קשר ראשוני פונים להורים, ואפשר להכריז על תקופת אירוסין היכולה להמשך עד שנה. ישנם כיום כ 9 מיליון דרוזים בעולם, רובם מרוכזים בהר הדרוזים שבסוריה . בלבנון יש כ 600 אלף המרוכזים בהרי השוף.. בארץ יש 16 כפרים הדרומיים ביותר הם דלית אל כרמל ועוספיא בהרי הכרמל. סה"כ 160 אלף בארץ ועוד 19 אלף בכפרי הדרוזים ברמת הגולן. הדרוזים גרים בהרים כי בעבר נרדפו ולכן עלו להרים. דרוזים מסוריה "התנחלו" בכרמל בדלית אל כרמך, ואילו דרוזים מהלבנון "התנחלו" בעוספיא. עד היום יש הבדלים בדיאלקט בו מדברים בין שני הכפרים השכנים הללו.
למרות השינויים שחלו וחלים בעדה הדרוזית, החשופה לחברה הישראלית שמסביב,מסורתית מעמדה של האישה היה בתחתית הסולם החברתי/דתי. ובדומה לכמה עדות אחרות, נמנע מנשים לרכוש השכלה גבוהה מטעמים של צניעות ומסורת. עד ל 1970 לא היו סטודנטיות דרוזיות. במהלך שנות השמונים פנו מספר נשים דרוזיות ללימודים באוניברסיטה, בטכניון, ובמכללות להוראה. ביציאתן ללימודים גבוהים בחברת גברים, עוררה התנגדות בתוך העדה. אנשי הדת קראו להחרים אותן ואת משפחותיהן. חרף האיסור, נשים פרצו דרך בהדרגה, וכיום מספר הנשים שפונות לאקדמיה ולהוראה עלה משמעותית.
הנשיא המכהן משה גן-צבי הודה למרצה על שחשף בפנינו את מסתורי העדה הדרוזית בישראל. הוא האיר את עינינו במידע רב על האמונה, המסורת, המנהגים, גלגול נשמות, מעמד האישה, ועל שילובם של אזרחינו הדרוזים בכל מערכות החיים במדינה, בצה"ל ובכוחות הביטחון. בתודה, העניק למרצה את דגלון המועדון, ולסיום המפגש הקיש בעוז בפעמון.
------------------------------
ערך וכתב: ר/יורם קנטר
צילומים: ר/יורם נאומן
הנשיא המכהן משה גן צבי פתח את מפגש המועדון וברך את המרצה האורח מר מוסבאח חלבי, את האורחים ואת כלל הנוכחים.
את פסוק השבוע הביא חברנו ר/צבי פורר- בנושא המונוגמיה המוחלטת . בתנ"ך מסופר על ארבע נשים שאותן נשא יעקב .לכאורה יש כאן עידוד לפוליגמיה. נראה כי התורה מתנגדת לפוליגמיה ואפילו לביגמיה. אם נשים לב נמצא שבכל מקום שהוזכרה ביגמיה הייתה זו כתוצאה מאילוץ, שנגרם בעל כורחם של הבעל והאישה העיקריים. אברהם לא נשא את הגר אלה כתוצאה של עקרותה של שרה ועל פי הצעתה של שרה. יעקב לא התכוון לשאת אלא אישה אחת את רחל.לאה נישאה לו בעל כורחו ורק כדי לא לפגוע בה ובהסכמת רחל לא גירשה. בלהה נישאה לו כתוצאה מעקרותה של רחל וזילפה כדי ליצור איזון שווה בין האחיות. חרם דרבנו גרשום הוא השם שניתן לתקנות המיוחסות לרר גרשום מאור הגולה בסוף האלף הראשון לספירה . כל העובר עליהן היה צפוי לענישה באמצעות חרם של הקהילה. א. איסור על ריבוי נשים, שיש הרואים בו "את התיקון החשוב ביותר בדיני האישות במשפט העברי" ב. האיסור לתת לאישה גט בניגוד לרצונה ולכפות עליה גירושין. תקנות אלו שינו מן היסוד את מעמד האישה היהודית באשכנז , אך לא התקבלו בקהילות היהודים במזרח בהשפעת הסביבה המוסלמית. רבנו גרשום לא המציא אפוא את החרם הידוע על איסור נשיאת אישה שנייה מעצמו .המציאות המעשית גם לפני כן הייתה מונוגמית אם כי לא אסרה את הביגמיה בגלל ההכרח להשתמש בה בשעת דחק.
לאחר קריאת ברכות הרעות על ידי חברנו ר/צבי ויטמן, הביא את הברכה הבינלאומית חברנו ר/צבי יצחקי: בעקבות אסון הטבע הנורא בו גרמה סופת הטייפון העזה "איאן" להרס מסיבי של ישובים רבים באיי הפיליפינים , עם קורבנות רבים, ויציאת המשלחת הישראלית הצבאית שהקימה בית חולים שדה באחד האזורים שנפגעו קשה, בחרתי לברך היום את מועדון הרוטרי של מנילה ( Rotary Club of Manila ) שהיה המועדון הראשון של הרוטרי שהוקם באסיה ביוני 1919. הוא נמצא באיזור 3810 וכולל מעל ל200 חברים. מאז שהוקם מנהלים חברי המועדון עשרות פעילויות ופרויקטים כתמיכה בתנועת הצופים, האגודה הפיליפינית למלחמה בסרטן, הועדה הפיליפינית להצלת הילד ועוד. נפגשים בכל שבוע בימי שלישי בצהריים המלון הילטון במנילה. נרימה כוסי של ברכה למועדון הרוטרי מנילה!
הציג את המרצה חברנו ר/שלום וואנו שהקריא את תולדות המרצה כפי שהמרצה מסר בכתב:
מר מוסבאח חלבי ,סופר-עיתונאי-איש ציבור ומרצה בחסד עליון, נולד בדלית אל כרמל שם ספג מילדותו את החינוך הדרוזי והמשיך את לימודי התיכון בבית ספר עברי בחיפה, כך ניתן לכנותו התוצר הישראלי המושלם. מוסבאח מעורה מאד בענייני העדה הדרוזית והחברה הישראלית מאז 1962 בהיותו עיתונאי של ידיעות אחרונות, עיתון דבר, רשות השידור ועיתונים רבים בשפה הערבית ובכך היה לדרוזי הראשון שהביא את דבר העדה הדרוזית לציבור הרחב הן בכתבותיו והן בהופעות בפני הציבור הרחב. היה הלא יהודי הראשון שכתב ספר בעברית בשם " ברית הדמים" וזכה בעקבות פרסומו של הספר לביקורו של ראש הממשלה דאז דוד בן גוריון אצלו בבית בדלית אל כרמל. בן גוריון עודד אותו להמשיך ולכתוב ומאז ראו אור 14 ספרים מפרי עטו בשפה העברית, בנוסף לארבעה ספרים בשפה הערבית.לאחרונה פרסם ספרון בשם "הדרוזים-עדה מיוחדת" המספר על האמונה, המנהגים, גלגול נשמות, מעמד האישה ושילובם של הדרוזים בכל מערכות החיים בישראל בעיקר בצה"ל ובכוחות הביטחון. בצעירותו הוא פעל ליישם את מה שספג מהחברה הישראלית בכפרו דלית אל כרמל והצליח בשנת 1961 להקים גרעין של נוער דרוזי ולארגן מסגרת מיוחדת שנקראה בשם "תנועת הנער בדרוזי החלוצי", ואכן זו הייתה התנועה החלוצה הראשונה שהכניסה חיי חברה וספורט, דרמה והצגות לכפר, ולמגזר הדרוזי בכלל. הוא תרם וממשיך לתרום לחיזוק ברית ידידות ותרבות בין הציבור הדרוזי לבין העם היהודי ומדינתו ישראל. בשנת 1978 הצליח לכרות ברית בין ירושלים הבירה לבין דלית אל כרמל וכן בין טירת הכרמל לדלית אל כרמל, וזאת במסגרת מיוחדת שניתן לה השם "עשה לך שכן-ידיד". מוסבאח מרבה להופיע בפני ציבורים שונים במדינת ישראל בהם הוא מספר על ההווי, הפולקלור והמנהגים הדרוזים בנוסף למאמרים הרבים והספרים שכתב בשתי השפות. הוא נשוי ואב לארבעה בנים, כולם משרתים בכוחות הביטחון, וכן לשתי בנות, כולם נשואים.
המרצה פתח את הרצאתו בכך שישראל היא מדינת היהודים אך חיים בה כמה וכמה עדות מיעוטים- צ'רקסים, מוסלמים, נוצרים בהאיים ודרוזים. הדרוזים הם המיעוט שהצליח להשתלב במערך של צה"ל וכוחות הביטחון. חוק שירות חובה בצבא הופעל על ידי בן גוריון ב1955. כיום 83% מתגייסים יותר מאשר במגזר היהודי. הם משרתים בכל החיילות, וינם כיום 5 טייסים בינהם מפקד טייסת, ושניים נוספים כרגע בקורס טייס. שישה תתי אלופים שרתו ומשרתים ולאחרונה מח"ט גולני בא מהמגזר הדרוזי. 396 דרוזים נפלו במערכות ישראל ובמהלך שרותם בצבא וכוחות הביטחון, ולזכרם הופעל בית יד לבנים בדלית אל כרמל בבניין שהקים ב 1882 אוליפנט, שמזכירו היה נפתלי הרץ אימבר מחבר המנון הציונות והמדינה היהודית "התקווה"
הדרוזים השתפו ומשתתפים גם בחיים הפוליטיים, ובכנסת היוצאת כהנו 6 חברים דרוזים כולל סגן שר.
העדה הדרוזית היא מאד מיוחדת, והדת שלהם היא סודית, הן לגבי זרים והן לגבי הדרוזים עצמם. אלו המשתייכים לחלק הדתי , "החכמים", הם בעלי תלבושת אופיינית- מצנפת לבנה, שפם גדול, גלימה שחורה ומכנסיים רחבים במרכזם- השרוואל. מכנסיים אלו מקלים עליהם בעת התפילה הממושכת שנעשית בישיבה מזרחית. בד"כ מתפללים פעמיים בשבוע בבתי תפילה מיוחדים בפאתי הכפר. בניגוד לכנסיות ובתי הכנסת בית התפילה אינו במקום מרכזי ובולט, ללא קישוטים ומאפיינים בניגוד למסגדים ולכנסיות. האולם בו מתקיימות התפילות מחולק לשניים- חל לגברים וחלק לנשים. בין הלא דתיים, יש היכולים "לחזור בתשובה" ולהפוך לדתיים בתנאי שהם בוגרים מעל 15 שנה. האמונה הדרוזית תומכת בקיום אל אחד, ולדתיים שבהם אסור להזכיר את שמו למעט בטקסים דתיים. הנביא הוא שועייב-יתרו חותנו של משה רבנו.
אמונה נוספת המייחדת את הדרוזים היא גלגול הנשמות. הדרוזים מאמינים שברגע שאדם נפטר נשמתו מתגלגלת בתינוק דרוזי שנולד אי שם וכך הנשמה משתמרת ביוד הגוף נרקב ונעלם אך אין לגוף האדם ערך לאחר מותו. לכן אין בתי קברות מוסדרים ובד"כ בכל ישוב ישנה מערה או מקום שבו נשמרת הגופה, והמשפחה יושבת באבל שבעה ימים ואח"כ חוזרת לעיסוקיה. אין טקסי זיכרון, גילויי מצבה וכדומה כמו אצל היהודים או הנוצרים. ב 1953 ניסו להקים בתי קברות צבאיים, אך הדרוזים סרבו בתחילה . בתיווכו של יועץ משרד ראש הממשלה אורי לוברני, שתיווך בעניין הסכימו להקמת בתי קברות וקיום טכסי יום הזיכרון בתנאי שיבוצעו על ידי משרד הביטחון ביזמתו ובאחריותו ללא התערבות הדרוזים עצמם. נושא נוסף- אין אצל הדרוזים ריבוי נשים, בדומה לאשכנזים שבין היהודים עליהם חל איסור מטעם חרם דרבנו גרשום. וכך בכרמל אין ריבוי נשים בכפרי הדרוזים, בניגוד לתימנים במושב איקים השכן ששם לחלק גדול מהתושבים יש שתי נשים. לא קיים גם המושג של נישואי תערובת. מי ש"חוטא" בכך מורחק מהעדה ואין ליצור עימו שום קשר, למרות שישנם כ 230 דרוזים בישראל שהתחתנו עם יהודיות והם מורחקים מהעדה.
הדרוזים מאמינים שהאל הוא כל יכול, וברא את העולם כולו ביום אחד ולא בשבעה ימים , ולכן אין אצלם שבת או ימי מנוחה. הם רשאים לעבוד מתי שרוצים ולנוח מתי שרוצים ואין הכרח לשבות בשבתות. בכל בית תפילה ישנה דרוזית מאמינה אחת שיש לה זכות לפסוק ולדון בענייני אישות לא רק עם נשים אלא גם עם גברים. לאישה הדרוזית יש זכות לדרוש ולקבל גט מבעלה. לאחר הגירושין, הבעל יכול להתחתן מיד עם אחרת , לעומתו על האישה להמתין 4 חדשים. אין "שידוכים". כשזוג יוצר קשר ראשוני פונים להורים, ואפשר להכריז על תקופת אירוסין היכולה להמשך עד שנה. ישנם כיום כ 9 מיליון דרוזים בעולם, רובם מרוכזים בהר הדרוזים שבסוריה . בלבנון יש כ 600 אלף המרוכזים בהרי השוף.. בארץ יש 16 כפרים הדרומיים ביותר הם דלית אל כרמל ועוספיא בהרי הכרמל. סה"כ 160 אלף בארץ ועוד 19 אלף בכפרי הדרוזים ברמת הגולן. הדרוזים גרים בהרים כי בעבר נרדפו ולכן עלו להרים. דרוזים מסוריה "התנחלו" בכרמל בדלית אל כרמך, ואילו דרוזים מהלבנון "התנחלו" בעוספיא. עד היום יש הבדלים בדיאלקט בו מדברים בין שני הכפרים השכנים הללו.
למרות השינויים שחלו וחלים בעדה הדרוזית, החשופה לחברה הישראלית שמסביב,מסורתית מעמדה של האישה היה בתחתית הסולם החברתי/דתי. ובדומה לכמה עדות אחרות, נמנע מנשים לרכוש השכלה גבוהה מטעמים של צניעות ומסורת. עד ל 1970 לא היו סטודנטיות דרוזיות. במהלך שנות השמונים פנו מספר נשים דרוזיות ללימודים באוניברסיטה, בטכניון, ובמכללות להוראה. ביציאתן ללימודים גבוהים בחברת גברים, עוררה התנגדות בתוך העדה. אנשי הדת קראו להחרים אותן ואת משפחותיהן. חרף האיסור, נשים פרצו דרך בהדרגה, וכיום מספר הנשים שפונות לאקדמיה ולהוראה עלה משמעותית.
הנשיא המכהן משה גן-צבי הודה למרצה על שחשף בפנינו את מסתורי העדה הדרוזית בישראל. הוא האיר את עינינו במידע רב על האמונה, המסורת, המנהגים, גלגול נשמות, מעמד האישה, ועל שילובם של אזרחינו הדרוזים בכל מערכות החיים במדינה, בצה"ל ובכוחות הביטחון. בתודה, העניק למרצה את דגלון המועדון, ולסיום המפגש הקיש בעוז בפעמון.
------------------------------
ערך וכתב: ר/יורם קנטר
צילומים: ר/יורם נאומן