המפגש של 14 בספטמבר היה מפגש בין מועדוני לכל מועדוני האשכול, והתקיים במלון דן כרמל. אורח הכבוד והמרצה היה הרמטכ"ל לשעבר, רב אלוף (מיל) דן חלוץ.
---------------------------
לפני קהל הרוטריונים ובני/ות לוויתם המסובים ליד שולחנות עגולים, לאחר כיבוד קל ומטעמים , פתח את הערב נשיא מועדוננו – המועדון המארח, הנשיא דן פסלר. בשולחן הנשיאות הסבו חבר הכבוד של מועדוננו ראש העיר יונה יהב, נשיאי המועדונים השונים ונגיד האיזור מוטי בר-דגן.
הנשיא דני פסלר פתח את הערב בברכות לשנה החדשה, לאורחים המכובדים, ולחברי המועדונים עם בני/ות לוויתם. ברכה מיוחדת שלח הנשיא לחבר הכבוד של מועדוננו הרי זסלר שלמרות גילו השתדל ובא למפגש. חבר הכבוד של מועדון רוטרי חיפה ראש העיר מר יונה יהב ברך את הנוכחים לשנה החדשה וכמו תמיד דבריו היו קצרים ולעניין. אחריו ברך נגיד האזור מר מוטי בר-דגן, אשר ציין שזו הפעם השישית שלו לביקור בעיר חיפה בחודש האחרון.. הנשיא דני פסלר בחר להביא את שירו של יהודה עמיחי "אלה היו ימי חסד", שנראה לו כמתאים לזמנים של בין כסה לעשור: אלה היו ימי חסד "אלה היו ימי חסד" שמעתי פעם אומרים בימי בדידות וצער ברחוב של חורף . גם לימי חסד צריכים לפחות שנים, נותן החסד והמקבל אותו כשהם נפרדים גם החסד לא נשאר או נשפך לרחוב כמו משבר צינור. דתות לא עושות חסד הן רק מזכירות זמן ריק, בפעמון, בקריא ת מואזין, בצופר ובשופר ובנקישות בדלת בימי סליחות : את האלוהים אינן יכולות להזכיר ולא את חסדו. מיום שבוטלו הקורבנות נשאר כל אחד עם עצמו להקריב. את פסוק השבוע הביא נ"ל בני רודיטי : בין כסה לעשור - אנו נמצאים בעשרת הימים שבין כסה/ראש השנה לבין יום הכיפורים שנקראים גם "עשרת ימי תשובה" או "הימים הנוראים" . ימים אלה מוקדשים לחשבון נפש, לחרטה ולבקשת סליחה על מעשינו ועל התנהגותנו בשנה שחלפה, במטרה לשוב ממעשינו הרעים ולחזור למוטב , ימים מיוחדים של "פסק זמן" בין כתיבת הדין ובין חתימת הדין. את הימים האלה מצינים בבתי הכנסת באמירת סליחות, בתוספות מיוחדות לתפילות , קריאת פרקי תהילים ובתקיעת שופר בשבת שבין כסה לעשור קוראים את ההפטרה של פרשת "שובה" שבה נאמר "קחו עמכם דברים ושובו אל ה' " .אחת הפרשנויות לפסוק זה היא שמדובר במעשים טובים שעל האדם לעשות שיהיו לו למליצי יושר וזה דבר שעומד לזכותנו, חברי רוטרי, למשך השנה כולה. בקשות הסליחה והמחילה חלות על עברות שבין האדם למקום ואילו לגבי העברות שבין האדם לחברו, חייב האדם עצמו לבקש ישירותסליחה וכפרה מחברו.
את הברכה הבינלאומית הביא אדולפו אידלשטיין. לרגל אירוע הענקת תעודת זהות ישראלית ומעמד תושבת של קבע לסנדרה סמואל, המטפלת ההודית המסורה של מוישי הרצברג שהוריו נרצחו בהתקפת המחבלים על בית חב"ד בבומבי (מומבאי) והיא שהצילה את הילד ובחרה לעלות איתו לישראל, ולסייע לסבו וסבתו המגדלים אותו. לפיכך נשלחת הבכה למועדון רוטרי בומבי. מועדון רוטרי של בומביי הוא אחד החלוצים בהודו של מחזורי התנועה, מסור לאידיאל של אחוות באמצעות השירות. הוא נוסד ב -19 במרץ 1929. המועדון נפגש בכל יום שלישי בשעה 1.15 בבית מלון הטאג' מהאל, קיימים עד מועדוני רוטרי הפזורים ברחבי מומבאי, אך זהו הוותיק והגדול מבינהם .
את המרצה האורח , רב אלוף (מיל') דן חלוץ הציג חברנו שלמה מרקל שאמר:"לא באתי להציג את דן חלוץ, טייס 201, רמ"ט ח"א, ראש אגף מבצעים, מפקד חיל האויר, סגן רמטכ"ל ורמטכ"ל- אלא את דן חלוץ החבר והידיד שלי. דן הוא חבר נפלא, אדם מצוין וחכם, חבר וצנוע. מוכן תמיד לסייע ולעזור, לכן החברים נזהרים מלבקש כי הוא מיד ממהר לסייע בכל מאודו. הוא "מענטש" של ממש. ממנו למדתי את מכמני השפה העברית- ההבדל בין רע לרע , בין רעות לרעות הוא בניקוד בלבד, בין חיוב לשלילה. דן עוזר בצנעה לנוער ולאנשים ופעיל בעמותת "אתגרים". כשהשתחררתי משרות בצה"ל – כתב לי ציטוט של אמרסון:" חברי האמת, הם אלו המביאים אותנו להיות המירב שנוכל להיות". דני ידידי- המפגש הבינמועדוני לרשותך.
המרצה האורח דן חלוץ פתח וסיפר שבשנתיים האחרונות עסק בין השאר בכתיבת ספרו בו הוא עושה חשבון נפש לעצמו ויחסיו עם הסביבה בה חי ותפקד. הוא שרת כ 40 שנה במסגרות שונות במערכת הביטחון, לא משום ששאף לכך מילדותו אלא משום שכך התגלגלו הדברים. רק היום הוא יכול לראות בפרספקטיבה את נתיב חייו. בצעירותו לא שאף להיות טיס , לא בנה טיסנים, ובעת הגיוס בבקו"ם נשלח לקורס טייס. הדברים התגלגלו ממלחמה למלחמה, כאשר היו שנים בהם היה למעשה במילואים ולימודים. הוא יצא נגד חוק הצינון, שכונה "חוק חלוץ" שנועד למנוע ממנו וממפקדי הצבא בעתיד לפנות ישירות לפוליטיקה, ואמר כי החוק לא ראוי ו"אפילו על פי אמנת ז'נבה לא היה מקום לחוק שכזה". למרות שלדבריו הוא באופן אישי היה מרוצה מתקופת הצינון שנכפתה עליו, שכן היא אפשרה לו לשקול את צעדיו. עם זאת, לדבריו "יש לפעול לביטול חוק זה, אם לא עבורי, אז עבור הרמטכ"לים האחרים". הוא סיפר שבילדותו לא גדל עם כפית של כסף, ומשפחתון השתייכה לעשירון בינוני לדבריו אין קשר בין ערכים וחינוך לערכים לבין גובה העשירון אליו אתה משתייך. משפחתו נטתה לימין, חברי תנועת החרות והאצ"ל. במהלך השנים מצא שהאמונה בלהיות דבוק לאידאולוגיות ארכאיות אינה מובילה לשום מקום. מלחמת יום הכיפורים שפרצה לפנ 37 שנה עיצבה רבים מערכיו ובאותה עת חזר לשרות. מה שהשרות לימד אותו זה משמעותה וחשיבותה של נטילת אחריות, אחריות כלפי גורלם של האנשים שבפיקודו. הבעיה היא שלאחרונה בישראל "תורגם" המונח אחראי – למונח אשם. אחריות אינה אשמה, ומותר לכל אדם מדי פעם לטעות, אך אסור לו לחזור על אותה טעות פעמיים. שיאה של נטילת אחריות מבחינתו הייתה המסקנה אליה הגיע שעליו לפרוש לאחר מלחמת לבנון השניה., משום שעמד בראש מערכת שתפקדה פחות טוב ממה שצריך היה, ולכן הסיק את המסקנה והתפטר. שתי אבני דרך מציינות את ההיסטוריה שלנו- מלחמת 1967 עם הניצחונות והכיבושים, ומלחמת 1973 של יום הכיפורים . שם הודגמה הבעייתיות של להיות שבויים לקונספציה, שאין כמונו ואין בלעדינו מלחמת יום הכיפורים הביא אותו להיות ספקן. במלחמות אלו התגלו אנשים שהיו ,אריות, ביום יום ושפנים בקרב- ולהפך. כיום ברור לו שגורל המלחמות נקבע לםי הכוחות בשטח ולא לפי המטות שבעורף. מדינת ישראל היא בין המגינות הבודדות שעדיין אין להן גבולות מוגדרים ומוסכמים. הגדרת הגבולות חייבת להיות לטובת היושבים בתוך הגבולות., וניהול המשא ומתן לגבולות מוסכמים הוא פעולה של ניהול סיכונים, אשר האחראים לה צריכים להביא בחשבון. אויבינו מסביב מתחמשים ללא הרף. מדינת ישראל לעא יזמה אף פעם פעולה מלחמתית כנגד התחמשות, למעט במקרים של סכנת התחמשות גרעינית. אשר לטרור-לדבריו קיימת הפחתה בטרור באופן משמעותי ב 4 השנים האחרונות. אולם מאידך התחזק כלפי המדינה טרור מסוג אחר של ניסיונות דלגימטיזציה של מדינת ישראל, תהליך שמתפשט בעולם, בכל הועדות השונות למינהן באו"ם יש רוב מוחלט וקבוע נגד ישראל התומך בגינוי כל דבר שישראל עושה... אל קעידה – לוחמת וחלמת על השתלטות האיסלאם על כל העולם .חיזבאללה - מלחמה נגדנו על רקע דתי, הפתח על רקע לאומי והחמאס גם על רקע דתי וגם לאומי.. ישראל כמדינה דמוקרטית נמצאת תחת מערכת אילוצים שמעכבת ומבקרת קבלת החלטות אופרטיביות בניגוד לצד השני שאין לו בעיה כזו.
כשנשאל חלוץ על דרכו הפוליטית והצטרפותו הצפויה למפלגת קדימה, סירב להתחייב ואמר כי הוא אמנם מתכוון לפנות לפוליטיקה, אך אינו יודע מתי. הוא אמר כי אינו מתכוון להצטרף למפלגת ימין, ולא לשמאל - דברים שהתקבלו בקרב הקהל בהומור, (שאמר שהכי בטוח לקידום היום זה להצטרף לש"ס,:)..
הודה למרצה נ"ל יואל גלעד על ההרצאה המעניינת ועל ששפך אור על מכלול הבעיות המקיפות אותנו , על כנותו הרבה ונכונותו לענות לשאלות מביכות. הנשיא דן פסלר העניק למרצה את דגלון המועדון, תעודת נטיעת עץ על שמו ביער פול האריס, וכן מדריך לרחובות חיפה שיוכל למצוא את דרכו בסבך הרחובות החיפאי בקלות.
---------------------------
לפני קהל הרוטריונים ובני/ות לוויתם המסובים ליד שולחנות עגולים, לאחר כיבוד קל ומטעמים , פתח את הערב נשיא מועדוננו – המועדון המארח, הנשיא דן פסלר. בשולחן הנשיאות הסבו חבר הכבוד של מועדוננו ראש העיר יונה יהב, נשיאי המועדונים השונים ונגיד האיזור מוטי בר-דגן.
הנשיא דני פסלר פתח את הערב בברכות לשנה החדשה, לאורחים המכובדים, ולחברי המועדונים עם בני/ות לוויתם. ברכה מיוחדת שלח הנשיא לחבר הכבוד של מועדוננו הרי זסלר שלמרות גילו השתדל ובא למפגש. חבר הכבוד של מועדון רוטרי חיפה ראש העיר מר יונה יהב ברך את הנוכחים לשנה החדשה וכמו תמיד דבריו היו קצרים ולעניין. אחריו ברך נגיד האזור מר מוטי בר-דגן, אשר ציין שזו הפעם השישית שלו לביקור בעיר חיפה בחודש האחרון.. הנשיא דני פסלר בחר להביא את שירו של יהודה עמיחי "אלה היו ימי חסד", שנראה לו כמתאים לזמנים של בין כסה לעשור: אלה היו ימי חסד "אלה היו ימי חסד" שמעתי פעם אומרים בימי בדידות וצער ברחוב של חורף . גם לימי חסד צריכים לפחות שנים, נותן החסד והמקבל אותו כשהם נפרדים גם החסד לא נשאר או נשפך לרחוב כמו משבר צינור. דתות לא עושות חסד הן רק מזכירות זמן ריק, בפעמון, בקריא ת מואזין, בצופר ובשופר ובנקישות בדלת בימי סליחות : את האלוהים אינן יכולות להזכיר ולא את חסדו. מיום שבוטלו הקורבנות נשאר כל אחד עם עצמו להקריב. את פסוק השבוע הביא נ"ל בני רודיטי : בין כסה לעשור - אנו נמצאים בעשרת הימים שבין כסה/ראש השנה לבין יום הכיפורים שנקראים גם "עשרת ימי תשובה" או "הימים הנוראים" . ימים אלה מוקדשים לחשבון נפש, לחרטה ולבקשת סליחה על מעשינו ועל התנהגותנו בשנה שחלפה, במטרה לשוב ממעשינו הרעים ולחזור למוטב , ימים מיוחדים של "פסק זמן" בין כתיבת הדין ובין חתימת הדין. את הימים האלה מצינים בבתי הכנסת באמירת סליחות, בתוספות מיוחדות לתפילות , קריאת פרקי תהילים ובתקיעת שופר בשבת שבין כסה לעשור קוראים את ההפטרה של פרשת "שובה" שבה נאמר "קחו עמכם דברים ושובו אל ה' " .אחת הפרשנויות לפסוק זה היא שמדובר במעשים טובים שעל האדם לעשות שיהיו לו למליצי יושר וזה דבר שעומד לזכותנו, חברי רוטרי, למשך השנה כולה. בקשות הסליחה והמחילה חלות על עברות שבין האדם למקום ואילו לגבי העברות שבין האדם לחברו, חייב האדם עצמו לבקש ישירותסליחה וכפרה מחברו.
את הברכה הבינלאומית הביא אדולפו אידלשטיין. לרגל אירוע הענקת תעודת זהות ישראלית ומעמד תושבת של קבע לסנדרה סמואל, המטפלת ההודית המסורה של מוישי הרצברג שהוריו נרצחו בהתקפת המחבלים על בית חב"ד בבומבי (מומבאי) והיא שהצילה את הילד ובחרה לעלות איתו לישראל, ולסייע לסבו וסבתו המגדלים אותו. לפיכך נשלחת הבכה למועדון רוטרי בומבי. מועדון רוטרי של בומביי הוא אחד החלוצים בהודו של מחזורי התנועה, מסור לאידיאל של אחוות באמצעות השירות. הוא נוסד ב -19 במרץ 1929. המועדון נפגש בכל יום שלישי בשעה 1.15 בבית מלון הטאג' מהאל, קיימים עד מועדוני רוטרי הפזורים ברחבי מומבאי, אך זהו הוותיק והגדול מבינהם .
את המרצה האורח , רב אלוף (מיל') דן חלוץ הציג חברנו שלמה מרקל שאמר:"לא באתי להציג את דן חלוץ, טייס 201, רמ"ט ח"א, ראש אגף מבצעים, מפקד חיל האויר, סגן רמטכ"ל ורמטכ"ל- אלא את דן חלוץ החבר והידיד שלי. דן הוא חבר נפלא, אדם מצוין וחכם, חבר וצנוע. מוכן תמיד לסייע ולעזור, לכן החברים נזהרים מלבקש כי הוא מיד ממהר לסייע בכל מאודו. הוא "מענטש" של ממש. ממנו למדתי את מכמני השפה העברית- ההבדל בין רע לרע , בין רעות לרעות הוא בניקוד בלבד, בין חיוב לשלילה. דן עוזר בצנעה לנוער ולאנשים ופעיל בעמותת "אתגרים". כשהשתחררתי משרות בצה"ל – כתב לי ציטוט של אמרסון:" חברי האמת, הם אלו המביאים אותנו להיות המירב שנוכל להיות". דני ידידי- המפגש הבינמועדוני לרשותך.
המרצה האורח דן חלוץ פתח וסיפר שבשנתיים האחרונות עסק בין השאר בכתיבת ספרו בו הוא עושה חשבון נפש לעצמו ויחסיו עם הסביבה בה חי ותפקד. הוא שרת כ 40 שנה במסגרות שונות במערכת הביטחון, לא משום ששאף לכך מילדותו אלא משום שכך התגלגלו הדברים. רק היום הוא יכול לראות בפרספקטיבה את נתיב חייו. בצעירותו לא שאף להיות טיס , לא בנה טיסנים, ובעת הגיוס בבקו"ם נשלח לקורס טייס. הדברים התגלגלו ממלחמה למלחמה, כאשר היו שנים בהם היה למעשה במילואים ולימודים. הוא יצא נגד חוק הצינון, שכונה "חוק חלוץ" שנועד למנוע ממנו וממפקדי הצבא בעתיד לפנות ישירות לפוליטיקה, ואמר כי החוק לא ראוי ו"אפילו על פי אמנת ז'נבה לא היה מקום לחוק שכזה". למרות שלדבריו הוא באופן אישי היה מרוצה מתקופת הצינון שנכפתה עליו, שכן היא אפשרה לו לשקול את צעדיו. עם זאת, לדבריו "יש לפעול לביטול חוק זה, אם לא עבורי, אז עבור הרמטכ"לים האחרים". הוא סיפר שבילדותו לא גדל עם כפית של כסף, ומשפחתון השתייכה לעשירון בינוני לדבריו אין קשר בין ערכים וחינוך לערכים לבין גובה העשירון אליו אתה משתייך. משפחתו נטתה לימין, חברי תנועת החרות והאצ"ל. במהלך השנים מצא שהאמונה בלהיות דבוק לאידאולוגיות ארכאיות אינה מובילה לשום מקום. מלחמת יום הכיפורים שפרצה לפנ 37 שנה עיצבה רבים מערכיו ובאותה עת חזר לשרות. מה שהשרות לימד אותו זה משמעותה וחשיבותה של נטילת אחריות, אחריות כלפי גורלם של האנשים שבפיקודו. הבעיה היא שלאחרונה בישראל "תורגם" המונח אחראי – למונח אשם. אחריות אינה אשמה, ומותר לכל אדם מדי פעם לטעות, אך אסור לו לחזור על אותה טעות פעמיים. שיאה של נטילת אחריות מבחינתו הייתה המסקנה אליה הגיע שעליו לפרוש לאחר מלחמת לבנון השניה., משום שעמד בראש מערכת שתפקדה פחות טוב ממה שצריך היה, ולכן הסיק את המסקנה והתפטר. שתי אבני דרך מציינות את ההיסטוריה שלנו- מלחמת 1967 עם הניצחונות והכיבושים, ומלחמת 1973 של יום הכיפורים . שם הודגמה הבעייתיות של להיות שבויים לקונספציה, שאין כמונו ואין בלעדינו מלחמת יום הכיפורים הביא אותו להיות ספקן. במלחמות אלו התגלו אנשים שהיו ,אריות, ביום יום ושפנים בקרב- ולהפך. כיום ברור לו שגורל המלחמות נקבע לםי הכוחות בשטח ולא לפי המטות שבעורף. מדינת ישראל היא בין המגינות הבודדות שעדיין אין להן גבולות מוגדרים ומוסכמים. הגדרת הגבולות חייבת להיות לטובת היושבים בתוך הגבולות., וניהול המשא ומתן לגבולות מוסכמים הוא פעולה של ניהול סיכונים, אשר האחראים לה צריכים להביא בחשבון. אויבינו מסביב מתחמשים ללא הרף. מדינת ישראל לעא יזמה אף פעם פעולה מלחמתית כנגד התחמשות, למעט במקרים של סכנת התחמשות גרעינית. אשר לטרור-לדבריו קיימת הפחתה בטרור באופן משמעותי ב 4 השנים האחרונות. אולם מאידך התחזק כלפי המדינה טרור מסוג אחר של ניסיונות דלגימטיזציה של מדינת ישראל, תהליך שמתפשט בעולם, בכל הועדות השונות למינהן באו"ם יש רוב מוחלט וקבוע נגד ישראל התומך בגינוי כל דבר שישראל עושה... אל קעידה – לוחמת וחלמת על השתלטות האיסלאם על כל העולם .חיזבאללה - מלחמה נגדנו על רקע דתי, הפתח על רקע לאומי והחמאס גם על רקע דתי וגם לאומי.. ישראל כמדינה דמוקרטית נמצאת תחת מערכת אילוצים שמעכבת ומבקרת קבלת החלטות אופרטיביות בניגוד לצד השני שאין לו בעיה כזו.
כשנשאל חלוץ על דרכו הפוליטית והצטרפותו הצפויה למפלגת קדימה, סירב להתחייב ואמר כי הוא אמנם מתכוון לפנות לפוליטיקה, אך אינו יודע מתי. הוא אמר כי אינו מתכוון להצטרף למפלגת ימין, ולא לשמאל - דברים שהתקבלו בקרב הקהל בהומור, (שאמר שהכי בטוח לקידום היום זה להצטרף לש"ס,:)..
הודה למרצה נ"ל יואל גלעד על ההרצאה המעניינת ועל ששפך אור על מכלול הבעיות המקיפות אותנו , על כנותו הרבה ונכונותו לענות לשאלות מביכות. הנשיא דן פסלר העניק למרצה את דגלון המועדון, תעודת נטיעת עץ על שמו ביער פול האריס, וכן מדריך לרחובות חיפה שיוכל למצוא את דרכו בסבך הרחובות החיפאי בקלות.