נפגשים כל יום רביעי בשעה 13:00 במסעדת איזבלה בר, חיפה
Meeting every Wednesday on 13:00 at Isabela bar restaurant, Haifa

15/07/2009 - ליאור גל כהן

הנשיא אלברט לינקולן פתח את הישיבה וברך את האורחים והמרצה האורחת גב' ליאור גל כהן.

 את פסוק השבוע הביא נ"מ דני פסלר, שבחר לצטט מפרשת השבוע את הפסוק המתאר את חלוקת הערים ללויים, ושם מופיע לראשונה המילים מגרש " ונתנו ללויים מנחלת אחוזתם ערים לשבת ומגרש לערים סביבותיהם". בהמשך מופיע גם גודל המגרשים – מעגל מגרשים חיצוני לעיבוד חקלאי וחגורה פנימית מגרשים  המיועדים לגידולים וגינות נוי.  זו הפעם הראשונה בהיסטוריה בה מודגשת אייכות הסביבה לחיים בערים.

ברכות רעות הובאו על ידי דב מעיין, ואילו את הברכה הבינלאומית הביא זאב מטר:  נושא ההרצאה היום מתקשר לשמירת כבוד האישה גם ביישום מערכת חוקים ושפיטה. בהקשר לכך הוא העלה את זכרו של חבר מועדוננו נ"ל ליאונרד אל רבינוביץ, נשיא המועדון לשנת 1960– 1959.הוא עלה ארצה מיוהנסבורג והתיישב בחיפה, היה לפרקליט המחוז ובהמשך לשופט מוערך של בית המשפט המחוזי בחיפה, יחד עם חברי מועדון נוספים, בהם השופט משה לנדאו והשופט משה עציוני, חברי מועדוננו שהגיעו לתפקיד הרם של שופטי בית המשט העליון בישראל.

הברכה הבינלאומית שלוחה על כן למועדון רוטרי יוהנסבורג- Rotary Club   Johannesburg הנמצא באזור 9300. החל פעילותו ביולי 1921 כמועדון הראשון בדרום אפריקה. 47 החברים בו נפגשים כל יום שלישי בשבוע בקאונטרי קלוב של יוהנסבורג. פעיל בבניית בתי מחסה לתינוקות ולילדים והקים בית ספר לילדים מוגבלים באזור כפרי סמוך. מאחר שיוהנסבורג היא עתה על ראש שמחתנו, אבקש להזכיר גם שחברנו נג"ל קני גרדינגר הוא בוגר  אוניברסיטת וויטוואטרנד ביוהנסבורג בכלכלה, ואף זכה לשתי מדליות זהב כתלמיד מצטיין שם. אבקש להרים כוס ברכה  למועדון רוטרי יוהנסבורג, ולא לשכוח גם בהזדמנות זו את המכבייה המתקיימת השבוע. חברנו אלכסנדר גוטסמן שהיה נציג מכבי צ'כיה וזכה לשאת  כאחד הותיקים את דגל המכביה, וכן את סוזי נאומן ז"ל אימו של מזכירנו לשעבר יורם נאומן, שהשתתפה כאצנית ושחיינית במכבייה הראשונה, ואף היא נשאה את דגל המכבייה בגאון.

במסגרת 60 שניות על שיתוף בין העדות האני אלפאר הביא דברים על אליהו הנביא, לפי המתואר בתנ"ך, היה נביא שפעל בזמן מלכותו של מלך ישראל אחאב, וידוע במאבקיו באחאב ובאשתו הצידונית איזבל. לדמותו ניתנה חשיבות רבה במסורת היהודית, והוא נחשב למבשר הגאולה . הסיפורים על מעשיו ונבואותיו נשתמרו בספר מלכים א' ומלכים ב' אליהו נקרא 'אליהו התשבי (=מהעיר תִשְבֶּה) מתושבי גלעד' (שבגולן), אולם הוא ניבא בשומרון, בירת ממלכת ישראל. הוא לחם בקנאות בפולחן הבעל והאשרה, ובעבודה זרה בכלל, וקינא לה' כאל אחד ויחיד. הוא פעל באומץ רב בעיקר כנגד המלך אחאב שחטא בעבודת הבעל ובדיכוי עמו, בעקבות נישואיו לאיזבל בת מלך צידון, אשר הביאה מארצה מסורת של עבודת-הבעל ומנהגי שלטון בלתי רצויים. אליהו נרדף תמיד על ידי אחאב ואיזבל, והיה נע ונד בארץ. בנדודיו מצא מקלט בצידון שבצפון והגיע עד הר סיני, הר האלהים, שבדרום מדבר סיני הוא חולל ניסים (למשל בכרמל), בפרק יח), ואירעו לו ניסים והתגלויות אלהים. אליהו מינה את אלישע כיורשו, לנביא תחתיו, ועלה בסערה לשמים, על מרכבת-אש . מותו האגדי והיעלמותו עשוהו לדמות שחוזרת ובאה בהיסטוריה היהודית, הן כמבשר בואו של המשיח הן בטקסי סדר הפסח, והן בפתרון בעיות וסכסוכים .
מערת אליהו בשולי הכרמל, נחשבת למקום מקודש ליהודים, שהביקור בא יכול לרפא מחלות שונות. הערבים קוראים למקום הזה בשם "אלח'צ'ר" (קרי: אלח'דר) זהו כינויו של אליהו הנביא ופרושו בערבית: ירוק, כי "אליהו חי וירוק תמיד במסורת העממית". הנוצרים הערבים קוראים לו בשם מר אליאס ולהר הכרמל "ג'בל מר אליאס" - הר הקדוש אליהו. הנוצרים האירופאיים קוראים למערת אליהו "מדרש הנביאים" . המקור לכך היא ההנחה כי המערה הגדולה שימשה כבית המדרש לתלמידיו של אליהו הנביא כאשר ברח מאחאב מלך ישראל. בראשית המאה ה-17 ניסו נזירים כרמליתיים להתיישב באזור המערה, אולם בשל התנגדות השלטונות העות'מאניים התיישבו הנזירים במעלה ההר, וקידשו את המערה המצוייה כיום בשטח המנזר של סטלה מאריס.
באסלאם- בשל כוחו של אליהו להוריד גשמים, המוסלמים רואים בו את ה"נביא-הירוק", המסמל מים, חיים ונאות-מדבר. המוסלמים גם רואים בו "עבד-פלאי" העושה מעשים תמוהים ובעל יכולת ראיה על טבעית. הנביא "אליאס" מן הקוראן, מזוהה עם דמותו של אליהו הנביא.
בנצרות- על פי האוונגליונים הסינופטים, דמותו של יוחנן המטביל, מזוהה עם אליהו הנביא. בספר הברית החדשה, יוחנן המטביל הוא המבשר על בוא המשיח, כפי שניבא עליו הנביא מלאכי "הִנְנִי שׁולֵחַ מַלְאָכִי וּפִנָּה דֶרֶךְ לְפָנָי". בפסוקים נוספים בספר הברית החדשה מצוין כי אליהו הנביא ויוחנן המטביל, הם אותה דמות.

חברנו שלמה מרקל פתח פינה חדשנית במפגשים והביא רשמים מפגישה עם חבר מועדון שלא הכירו קודם לכן . הא נפגש לראשונה עם דב מעיין, חבר חדש יחסית במועדון אותו לא הכיר. דב או "מורקו" הוא בוגר ביה"ס לקציני ים בעכו, שרת בחיל הים במשחתות יפו ואילת, ולאחר השחרור הצטרף לצי הסוחר שם עשה חיל והגיע לדרגת לרב חובל באניות צים על פני הימים. שתי בנותיו שרתו אף הן בחיל הים. כיום תחביביו הם לטייל ולהכיר אנשים, אינו בוחל בשום סוג של אוכל, ואוהב להאזין למוסיקה קלאסית.
הנשיא אלברט לינקולן דיווח על משלחת הטריומף לאיטליה שיצאה לדרכה, בראשות נ"ל שאול דיאנג'לי. ואיחל לה הצלחה.

את המרצה הציגה אריאל מרקל: גב' ליאור גל כהן עוסקת בייזום פיתוח והקניית תרבות ןמניעת אלימות מינית, היא הבעלים והמנכלי"ת של החברה העוסקת בכך. היא בוגרת ביה"ס לעבודה סוציאלית של אוניברסיטת תל-טביב,  עם תואר ראשון בפסיכולוגיה/סוציולוגיה מאוניברסיטת בר-אילן ותואר שני בלימודי עבודה מאוניברסיטת תל- אביב. הי מנחת קבוצות ויועצת ארגונית, המתמחה בהעברת נושא ה"אלימות המינית" לקהלים שונים.ומתנדבת פעילה במרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית בתל-אביב.

המרצה פתחה בדיווח על החוק למניעת אלימות מינית בישראל, שהוא אחד המתקדמים בעולם, ולא בכל הארצות קיים חוק שכזה.  החוק קיים כבר 11 שנה.  הטרדה מינית יכולה לבוא לכדי ביטוי ב: מצבי ניסיון סחיטה באיומים, בין אם בצורה שחורה "להטביע בזפת" או בין אם במתק שפתיים – "להטביע בדבש". על ידי  התנהגות פוגעת או מעליבה או אמירות בעלות אופי מיני. על ידי מעשים מגונים – נגיעה או לטיפה או מגע פיזי אחר  ללא הסכמה, התייחסות או הצעות בעלות אופי מיני למי שהראתה שאינה מעוניינת בכך. הערה שעלולה להתפרש כמחמאה בין בעל לאשתו בחדרי חדרים, מהווה מטרד אם היא ניתנת על ידי מעביד לכפופה לו במסגרת העבודה. מסקנתה והמלצתה לקהל הנוכחים שהוגדר על ידה כמיצג מגזר של בכירים/מנהלים בגיל 60-80,  אשכנזים (מה הקשר?), בעלי מעמד,  העלולים  להסתבך בהאשמה למטרד לפי החוק הוא – חישבו תמיד אם האמירה או הנגיעה שלכם היא דבר שהיתם רוצים שמישהו יבצע כלפי נשותיכם או בנותיכם (ונכדותיכם).
הנשיא הודה לה על ההרצאה המאלפת והעניק לה כשי את דגל המועדון.
2024 © כל הזכויות שמורות למועדון רוטרי חיפה
bullet