נפגשים כל יום רביעי בשעה 13:00 במסעדת איזבלה בר, חיפה
Meeting every Wednesday on 13:00 at Isabela bar restaurant, Haifa

17/04/2013 - אברהם אמציה וולוך

‏מפגש מועדון 17 באפריל, 2013: מרצה אורח מר אמציה וולוך- על תרבות האופרה

הנשיא המכהן נחום לדר פתח את המפגש ה 34 לשנת הרוטרי הנוכחית, וברך את המרצה האורח מר אמציה וולוך ואת כלל החברים. הוא שב והודה לכל החברים שהיו מעורבים בארגון הערב במוזיאון חיל הים שהיה מוצלח ביותר. את ברכות הרעות הביא חברנו ישי הרמתי, ואת הברכה הבינלאומית הביא חברנו ר/צבי פרידמן.

הברכה הבינלאומית נשלחה הפעם למועדון הרוטרי בלופטון שבמדינת דרום קרולינה בארה"ב. Bluffton Rotary Club S. Carolina USA)). בלופטון ניא עיירה קטנה עם פחות מ 5000 תושבים. במועדון שנוסד ב 1988 יש כיום 44 חברים, מהם 14 נשים, והוא באיזור 7770. הם נפגשים בימי ד' בשעה 0730 בבוקר, במרכז הקהילתי של הרוטרי במקום. הסיבה לבחירה במועדון זה לברכה הפעם היא בשל תלמידי התיכון של בלופטון, אשר מכינים ומופיעים בסקטצ'ים בנושא מניעת בריונות בפני בתי הספר בסביבה.המוטו שלהם למניעת בריונות ואלימות הוא ,"אם אתה רואה משהו חריג תאמר זאת ודווח למי שצריך".. המועדון ממן את ההופעות הללו בפני תלמידים בבתי הספר בסביבה וימשיך לעשות זאת כחלק מהמלחמה באלימות ובבריונות בקהילה. הם מחלקים ספרונים ועלוני הסברה בנושא מניעת האלימות ועבודם תרמה רבות לשינוי בעמדת והתייחסות התלמידים לנושא. נרימה כוסית של ברכה למועדון בלופטון דרום קרולינה!

פסוק השבוע הובא על ידי נ"ל אדי חי:
‏בשבת הבאה נקרא בתורה את הפרשיות "אחרי מות" ו"קדושים". ‏פרשת קדושים מתחילה כך "וידבר השם אל משה לאמור: דבר אל ‏כל עדת בני ישראל ואמרת אליהם קדושים תהיו כי קדוש אני השם אלוקכם" . גם בפרשת שמות (כ"ב - 30 ‏) כתוב "ואנשי קודש תהיו לי" . חז"ל מסבירים את הכוונה שקדושים אנושיים תהיו לי, אין מחסור לקב"ה בקדושים מלאכי עליון , רוצה הוא באנשים קדושים, באנשים המקדשים את חייהם.
ובמעבר חד אדגיש כאן התייחסות קצרה למילה קדושה שכתב המשורר והמתרגם ישורון קשת (יעקב קופלביץ') שזכה והיה לדמות ספרותית בפרוזה העברית שנכתבה במחצית השנייה של המאה העשרים. וכך הוא כותב: "ברגעי סכנה גדולה כשהחיים תלויים לך מנגד ... אתה מרגיש בקרבך משהו קדוש, משהו מרוכז וצרוף, ונקי מכל סוגי הטפל
שבחולין , משהו שכולו עיקר ,כאילו כל הטפל נשרף באשה של נקודת יקום זו שנקלעת לתוכה, ושוב לא ונתר אלא מה שאינו יכול להישרף - גרעין היסוד -" הקדושה שבאדם".

את המרצה האורח מר אמציה וולוך הציגה חברתנו ר/מירה רוזן שהיא גם בת דודה ישירה של המרצה.
אמציה נולד וגדל בירושלים. בוגר האוניברסיטה העברית בכלכלה, ואוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון במנהל עסקים. שירת במסלול קרבי בנח"ל. אמציה כיום הוא גמלאי של חברת החשמל, שם הגיע לתפקיד החשוב של ראש אגף המחשבים ומערכות המידע. היה מרצה בטכניון ומנחה פרויקטים בהנדסה ובמחשבים. הוא נשוי לדינה- שהייתה מרכזת לימודי
הספרות בתיכון עירוני ה' וכיו היא סופרת ספרי ילדים, ולהם שני בנים. אמציה הוא חובב מוסיקה נלהב ובמיוחד של אופרה מנעוריו, ויש לו אוסף גדול של קלטות והקלטות של אופרות רבות. בשנים האחרונות הוא מרכז חוגים ומרצה בבתי אבות ודיור מוגן בהתנדבות על אופרות שונות תוך הדגמה של סרטוני וידאו ומערכות שמע. הוא משתתף קבוע בבלוגים ובפייסבוק ומגיב בנושאי קונצרטים בחיפה ושאלות באשרק לאופרות כשכינויו ברשת הוא "הבס של יחפה". אנו מודים לו על הסכמתו להרצות בפני חברי המועדון.

המרצה פתח וסיפר שיסודות האופרה הן בתיאטרון היווני. החל מהמאה ה 16 ועד היום נכתבו מעל לארבעים אלף אופרות ברחבי העולם, כש 400 מהן מוצגות באופן קבוע. תקופת הזוהר של האופרה החלה במאה ה 18 כאשר גם אנשי מעמד הביניים יכלו להרשות לעצמם לבקר באופרות, שלפני כן הצפייה בהן הייתה שמורה לבני האצולה, רוזנים ומלכים. חלק מהן נכתבו עבור המלכים ופארו את מעשיהם וחשיבותם. צריך לזכור שבמאה ה 198 למשל לא הייתה טלוויזיה, לא היה רדיו או פטפונים ותקליטים ועל מנת לשמוע אופרה היה צריך להיות נוכח פיזית בבית האופרה הקרוב. בשלהי המאה ה 20 בשל זמינות ונפיצות תקליטוני ה DVD , הוידאו ו יו-טיוב חלה שוב עליה בין אוהבי האופרות למינהן. ארבע מדינות הובילו בתחום כתיבת והעלאת אופרות- איטליה שהייתה למלכת האופרות, גרמניה, צרפת ורוסיה. כיום גם בישראל יש כותבי אופרה כמו גיל שוחט שכבר פרסם שתי אטפרות מקוריות ישראליות.
גדול צמחברי האופרות בכל הזמנים היה דווקא מוצרט, וזמן מה אחריו- ג'וזפה ורדי האיטלקי וריצ'רד וגנר הגרמני שהמוסיקה שלו כולל האופרות שכתב אסורות לביצוע בישראל בשל תמיכתו ברעיונות הנאציים. כיום קיים בית אופרה בכל עיר גדולה באירופה, ואפילו בקהיר ובתורכיה קיימים בתי אופרות עם זמרים טורקיים לא רעים. גם סין הצטרפה והאופרה של ביג'ין מפורסמת כיום.
בנוסף למוסיקה ערבה לאוזן יש צורך בטקסט טוב ובשנים האחרונות מושם דגש רב גם על הבימוי והתפאורה, והזמרים נדרשים למעשה לשחק את התפקיד ולא רק לעמוד ולשיר.
המרצה הביא והשמיע מספר קטעים ייצוגים של אופרות- מקהלת האיכרים האופרה "יבגני אונייגין" של פיוטר איליץ' צ'יקובסקי, קטע מ"אאידה" של ג'וזפה ורדי שנכתבה לפתיחת תעלת סואץ, בביצועו של פלסידו דומינגו- אחד משלושת הטנורים המובילים שהתחיל את הקריירה של באופה של תל-אביב, קטע עצוב מהאופרה "טוסקה" של ג'יאקומו פוצ'יני, קטע מ"הספר מסביליה"-פיגארו פה ופיגארו שם של ג'ואקינו רוסיני, את שירת מקהלת העבדים מתוך האופרה "נבוקו" של ג'זפה ורדי שבוצעה בארץ לרגלי המצדה, וקטע ריקודים צרפתיים מהאופרטה "העטלף" של ריכרד שטראוס הבן.
השילוב של ההרצאה והשמעת קטעי האופרות שהוצגו בוידיאו על המסך נתן לכולנו את התחושה מה זה לשבת ולשמוע אופרה.

הודתה למרצה בשם כל השומעים והנוכחים חברתנו ר/חביבה רוגר. הנשיא נחום לדר הודה למרצה על העניין הרב שהביא לחברים בהרצאתו , והעניק לו תעודת הוקרה ואת דגלון המועדון למזכרת
-----------------------------------
כתב וערך: ר/יורם קנטר
צילומים :   ר/יורם נאומן
2024 © כל הזכויות שמורות למועדון רוטרי חיפה
bullet