הנשיא המכהן אלברט לינקולן פתח את הישיבה וברך את המרצה האורח ד"ר סולי שהאבר, וכן את האורחים מר חיים שלגי, אורחו של נ"ל יהושוע כפירי, ד"ר נביל מחול, אורח של נ"ל סעיד אליאס, ומר יעקב הרטמן אורחו של נ"ל אורי שנבל.
את פסוק השבוע הביא נ"ל אדי חי, שבחר הפעם בשבע מצוות בני נוח לאור פרשת השבוע שתהא על נוח: שבע מצוות בני נח הן שבעה ציוויים תנ"כיים מוסריים, אשר על פי הדת היהודית תוקפם אוניברסלי וחייבים בהם כל בני האדם. מצוות אלה קרויות בשם זה מכיוון שלפי התנ"ך, מאז המבול כל בני האדם הם צאצאיו של נח. שבע מצוות בני נח ניתנו קודם להופעתו של היהודי הראשון, אברהם. בעת מתן התורה בהר סיני קיבלו בני ישראל יחד עם התורה את תרי"ג המצוות. ממעמד זה ואילך אין מחייבות מצוות בני נח את בני ישראל בפני עצמן, אלא רק אם חזרה עליהן התורה. בגרסתן הראשונה, שבע מצוות בני נח הן המצוות שניתנו לבני האדם קודם להופעתו של אברהם, כאמור בספר בראשית (פרק ט):
וַיְבָרֶךְ אלוהים, אֶת נחַ וְאֶת בָּנָיו; וַיּאמֶר לָהֶם פְּרוּ וּרְבוּ, וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ. וּמוֹרַאֲכֶם וְחִתְּכֶם, יִהְיֶה, עַל כָּל חַיַּת הָאָרֶץ, וְעַל כָּל עוֹף הַשָּׁמָיִם; בְּכֹל אֲשֶׁר תרחש הָאֲדָמָה וּבְכָל דְּגֵי הַיָּם, בְּיֶדְכֶם נִתָּנוּ. כָּל-רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא חַי, לָכֶם יִהְיֶה לאוכלה: כְּיֶרֶק עֵשֶׂב, נָתַתִּי לָכֶם אֶת כּל. אַךְ בָּשָׂר, בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ לאתאכֵלוּ. וְאַךְ אֶת דִּמְכֶם לְנַפְשותיכם אֶדְרוֹשׁ, מִיַּד כָּל חַיָּה אדרשהו; וּמִיַּד הָאָדָם, מִיַּד אִישׁ אָחִיו אֶדְרוֹשׁ, אֶת נֶפֶשׁ הָאָדָם. שוׁפֵךְ דַּם הָאָדָם, בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ: כִּי בְּצֶלֶם אלוהים, עָשָׂה אֶת הָאָדָם. וְאַתֶּם, פְּרוּ וּרְבוּ; שִׁרְצוּ בָאָרֶץ, וּרְבוּ בָהּ.
המצוות המנויות כאן הן:
1. פרו ורבו
2. מלאו את הארץ, כלומר על בני האדם להתפזר בכל העולם, ולא לשבת במקום אחד.
3. שליטה של האדם על בעלי החיים באמצעות כוח (באמצעות החרב; מסמלת שהאדם יצטרך להיאבק בחיות על מנת לשלוט בהן)
4. "כל רמש אשר הוא חי לכם יהיה לאכלה"
5. איסור לאכול את הבשר יחד עם הדם
6. איסור רצח
7. איסור אכילת אבר מן החי (תוספת של חז"ל)
בתלמוד שהיא התורה שבעל פה מופיעה רשימה שונה של שבע מצוות בני נח, והיא המשמעות המקובלת למושג זה בימינו. במסכת סנהדרין (נו, א) מתקיים דיון מקיף בסוגיה זו, תנו רבנן: שבע מצות נצטוו בני נח: דינים, וברכת השם, עבודה זרה, גילוי עריות, ושפיכות דמים, וגזל, ואבר מן החי. ברשימה זו שבע מצוות בני נח כוללות שישה איסורים וציווי אקטיבי אחד:
1. עבודה זרה: איסור עבודת אלילים
2. ברכת השם: נאמר בלשון סגי נהור - זהו איסור על קללת שם האל
3. שפיכות דמים: איסור רצח
4. איסור גילוי עריות
5. איסור גזל
6. איסור אכילת אבר מן החי (יש להרוג את בעל החיים לפני שאוכלים אותו)
7. מצוות דינים: הקמת מערכת משפט וצדק
8. המשותף לעשרת הדיברות ולשבע מצוות בני נח הם בעיקר שלושת האיסורים החמורים של ייהרג ובל יעבור - עבודה זרה, שפיכות דמים וגילוי עריות.
את ברכות הרעות הביאה חברתנו יולין גולדברג, ואת הברכה הבינלאומית הביא הפעם צבי פרידמן: הברכה נשלחה למועדון רוטרי בקולצ'סטר איזור 2240 .Rotary Club of Colchester . . נוסד ב 2001 ונפגשים לארוחת בוקר מוקדמת ובכך אין בעיות חניה. הפרויקט המרכזי הוא בי"ח הוספיס לחוי סרטן סופניים. המועדון נבחר לברכה הבינלאומית היות והקולונל ריצ'ארד קמפ, מי שהיה מפקד הכוחות הבריטים באפגניסטן ובעיראק, אשר הביע בעדותו בפני מוסדות האו"ם את תמיכתו ואמונו בצה"ל כצבא אתי למד שם ביה"ס היסודי. עדות אמיצה זו של בעל ניסיון צבאי בכיר במזרח התיכון, עומדת בניגוד לדו"ח המביש והמכפיש של השופט גולדסטון. הבה נרימה כוס של ברכה למועדון הרוטרי בקולצ'סטר.
60 שניות על מנהגי עדות- הביא יוסי כפירי. הוא בחר לספר על קהילת נאש-דודן בחיה באוזבקיסטן. השפה אותה הם מדברים היא ניב של ארמית עתיקה. כמה אלפי יהודים החים באזור זה מדברים ואף שרים בשפה זו, והזמר בארץ ששר בשפתם הוא ניסן אביב. יש מספר ביטויים דוגמת :
"אגאר לא מקי- פאקי" – אם לא ידבר- יתפוצץ. מלים כמו אפרה=אדמה, נאש=אדם, קטולה=חתול , גולה= כדור ועוד. בין מטעמי מטבחי העדה יש להזכיר: "שופטה"- קציצות בשר עם גרגירי חומוס, "טוטמאג'אי" אטריות ביוגורט עזים, "גארדול" - אורז ביוגורט,
"דפדושה"- חביתה עם דבש. בני עדה זו עלו ברובם לארץ בשנות החמישים. התיישבו באזור אחיטוב. כ 1400 מבני העדה חיים כיום, בעיקר בחולון, גבעתיים וירושלים. ברכתם בשפתם לראש השנה – " והשתא כולאן פאלטך בהחלה" – שהשנה נצא כולנו לאור...
את המרצה האורח ד"ר סולי שהאבר הציג חברנו ד"ר יורם קנטר: ד"ר סולי שאהבר `Shahvar ` הוא יליד איראן, שלה לארץ בתחילת שנות השבעים, נשוי + 3 הוא מרצה בכיר בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת חיפה . סיים לימודי תואר ראשון ותואר שני מאוניברסיטת תל אביב (שניהם- בהצטיינות יתרה) ואת לימודי הדוקטורט בבית הספר ללימודי המזרח ואפריקה (SOAS ), אוניברסיטת לונדון. הוא כעת: · מנהל את מרכז עזרי לחקר איראן ולימודי המפרץ הפרסי, אוניברסיטת חיפה; ·ועמית מחקר, טרומן המכון לקידום השלום, והאוניברסיטה עברית, ירושלים. תחומי המחקר שלו הם: ההיסטוריה המודרנית של איראן מ1794 ואילך, הופעת הטכנולוגיה המודרנית אל תוך המזרח התיכון; מיעוטים דתיים · באיראן (בעיקר יהודים ובאהאים); סוחרים ויזמים באיראן; איראן האימפריה העות 'מאנית וצבא איראן במהלך המאה ה –19 ומקומו ביצירת איראן המודרנית; איראן יחסי ישראל; התעמולה של הרפובליקה האסלאמית של איראן: אסטרטגיה וטקטיקה. פרסם שני ספרים על · 'בתי הספר הנשכחים': הבהאים החינוך המודרנית באיראן, 1899-1934. קיץ 2009) · הבהאים של איראן, והקווקז. 2 כרכים סתיו 2010) ומספר רב של מאמרים ופרקים בספרים בעברית, באנגלית ובאיטלקית.האחרונים שבהם דנים בנושאי · "המשטר האסלאמי באיראן יחסה כלפי היהודים: ממדים דתית ופוליטית", "פרסית: תהליך המודרניזציה של איראן וההשפעות של השפה האנגלית על הפרסית." ; "טכנולוגיה, דיפלומטיה הכלכלית האירופית יוזמת באמצע המאה התשע העות 'מאנית במזרח התיכון".
המרצה פתח באמרו שאיראן של היום אינה דומה למה שהייתה בתקופת השאח, וכיום מספר שנים טובות לאחר המהפכה מסתבר שמטרות המהפכה האיסלמית להחזירה אחרוה 1400 שנה ולפתח מדינה שיעית מוסלמית קיצונית נכזבו. לאחר ניסיון תהליך של איסלמיזציה דתית קיצונית איראן עומדת לפני תהליך של גלובליזציה. הנוער פתוח באמצעות האינטרנט, הדיסקים לעולם, טיראן מובילה מבחינת מספר הלוגים שמופעלים בה – למעלה מ 700 אלף בלוגים באינטרנט!
ההישג של המהפכה הוא בהעלאת רמת החינוך, ומספר יודעי קרוא וכתוב עלה מ 50% ל 85%, כשהנשים הן המובילות במהפכה החינוכית. ב 38 בתי ספר לרפואה לומדים כיום מעל ל32 אלף תלמידים ומספר הנשים מביניהם עלה מ 12% ל 38% ויותר. איראן מובילה בעולם- מרום שלישי במדעי המתמטיקה ומקום שלישי ברובוטיקה בעולם, ולאחרונה הפריחו לווין תקשורת לחלל.
המטרה של פרו ורבו, הייתה צריכה להביא לאוכלוסיה של 20 מיליון צעירים שיהוו את צבא האיסלם שישטוף את המזרח התיכון לא הצליחה. קיים תהליך גובר של עיור ומעבר של כפריים פשוטים ועניים לערים, וכתוצאה מתרחב הפער החברתי בין המעמד הבינוני והגבוה לפשוטי העם המובטלים ומתקשים לפרנס את משפחותיהם. סמים, פשע ואף זנות מתפתחים לאחרונה בשל כך, וכן עלייה במספר ההתאבדויות בשל המצב הכלכלי.
בעוד שחומייני הביא עמו שכבת אייטולות שגרסו שהדת והמדינה חד הם, מסתמנת כיום קבוצה די גדולה של אייטולות המאמינה בהפרדה בין דת ומדינה, ובכך שאייטולות צריכים לשוב ולהיות אנשי רוח ומורי דרך ולא במסגרות השלטון והשליטה הישירה.
למרות שמספר השיעים בעולם המוסלמי הוא כ 10% בלבד, האיראנים חוברים לקבוצות שיעיות קיצוניות כנו בעיראק ובלבנון, וכן לקבוצות שאינן איסלמיות קיצוניות אך מתנגדות לשלטון במקום מושבן ברחבי ערב ומעודדת אותן לחולל מהפכות ולהפעיל טרור בתמיכה כספית ובנשק איראני.
כיום מוקפת איראן בצבא אמריקאי המוצב בארצות שמסביבה. אחת הכוונות היא ליצור יחסים עם דרום אמריקה במדינות כונצואלה ואולי ברזיל, מה שיאפשר לאיראנים בעתיד להקים בריתות צבאיות אנטי אמריקאיות בחצר האחורית של ארה"ב, וליצור איום דוגמת משבר הטילים בקובה. אחמדיניג'ד כבר יצר קשרים עם שאבז נשיא ונצואלה, ועומד לבקר בברזיל שהיא בעלת אוצרות האורניום הגדולים בעולם. על ידי פיתוח וטכנולוגיות מתקדמות בתחום הטילים, הלווינים והאנרגיה הגרעינית, מקווים האיראנים שיוכלו לשוב ולהיות מעצמה עולמית, בדומה לאימפריות הפרסיות ששלטו בתקופת אחשורוש- מהודו ועד כוש. הבחירות האחרונות כללו זיוף של 12 מיליון קולות, וההנהגה הקיימת של האייטולות עומדת מאחורי זיוף זה.
לקראת הסיום ציין המרצה את מכון עזרי לחקר איראן ומדעי המזרח התיכון באוניברסיטת חיפה, מכון שהוא עומד בראשו, הקרוי על שמו של מי שהיה שגרירנו הראשון באיראן, וביקש במידה ויש לחברים חומר מתקופת הקשרים עם איראן של השאח, להעבירם למשמרת במכון.
הודה למרצה בחום נ"ל שלמה אסיף, שציין את העניין הרב אותו עורר המרצה בהרצאתו המעניינת. הנשיא אלברט לינקולן, הודה למרצה אישית בחמימות, והעניק לו למזכרת את דגל המועדון.
את פסוק השבוע הביא נ"ל אדי חי, שבחר הפעם בשבע מצוות בני נוח לאור פרשת השבוע שתהא על נוח: שבע מצוות בני נח הן שבעה ציוויים תנ"כיים מוסריים, אשר על פי הדת היהודית תוקפם אוניברסלי וחייבים בהם כל בני האדם. מצוות אלה קרויות בשם זה מכיוון שלפי התנ"ך, מאז המבול כל בני האדם הם צאצאיו של נח. שבע מצוות בני נח ניתנו קודם להופעתו של היהודי הראשון, אברהם. בעת מתן התורה בהר סיני קיבלו בני ישראל יחד עם התורה את תרי"ג המצוות. ממעמד זה ואילך אין מחייבות מצוות בני נח את בני ישראל בפני עצמן, אלא רק אם חזרה עליהן התורה. בגרסתן הראשונה, שבע מצוות בני נח הן המצוות שניתנו לבני האדם קודם להופעתו של אברהם, כאמור בספר בראשית (פרק ט):
וַיְבָרֶךְ אלוהים, אֶת נחַ וְאֶת בָּנָיו; וַיּאמֶר לָהֶם פְּרוּ וּרְבוּ, וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ. וּמוֹרַאֲכֶם וְחִתְּכֶם, יִהְיֶה, עַל כָּל חַיַּת הָאָרֶץ, וְעַל כָּל עוֹף הַשָּׁמָיִם; בְּכֹל אֲשֶׁר תרחש הָאֲדָמָה וּבְכָל דְּגֵי הַיָּם, בְּיֶדְכֶם נִתָּנוּ. כָּל-רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא חַי, לָכֶם יִהְיֶה לאוכלה: כְּיֶרֶק עֵשֶׂב, נָתַתִּי לָכֶם אֶת כּל. אַךְ בָּשָׂר, בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ לאתאכֵלוּ. וְאַךְ אֶת דִּמְכֶם לְנַפְשותיכם אֶדְרוֹשׁ, מִיַּד כָּל חַיָּה אדרשהו; וּמִיַּד הָאָדָם, מִיַּד אִישׁ אָחִיו אֶדְרוֹשׁ, אֶת נֶפֶשׁ הָאָדָם. שוׁפֵךְ דַּם הָאָדָם, בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ: כִּי בְּצֶלֶם אלוהים, עָשָׂה אֶת הָאָדָם. וְאַתֶּם, פְּרוּ וּרְבוּ; שִׁרְצוּ בָאָרֶץ, וּרְבוּ בָהּ.
המצוות המנויות כאן הן:
1. פרו ורבו
2. מלאו את הארץ, כלומר על בני האדם להתפזר בכל העולם, ולא לשבת במקום אחד.
3. שליטה של האדם על בעלי החיים באמצעות כוח (באמצעות החרב; מסמלת שהאדם יצטרך להיאבק בחיות על מנת לשלוט בהן)
4. "כל רמש אשר הוא חי לכם יהיה לאכלה"
5. איסור לאכול את הבשר יחד עם הדם
6. איסור רצח
7. איסור אכילת אבר מן החי (תוספת של חז"ל)
בתלמוד שהיא התורה שבעל פה מופיעה רשימה שונה של שבע מצוות בני נח, והיא המשמעות המקובלת למושג זה בימינו. במסכת סנהדרין (נו, א) מתקיים דיון מקיף בסוגיה זו, תנו רבנן: שבע מצות נצטוו בני נח: דינים, וברכת השם, עבודה זרה, גילוי עריות, ושפיכות דמים, וגזל, ואבר מן החי. ברשימה זו שבע מצוות בני נח כוללות שישה איסורים וציווי אקטיבי אחד:
1. עבודה זרה: איסור עבודת אלילים
2. ברכת השם: נאמר בלשון סגי נהור - זהו איסור על קללת שם האל
3. שפיכות דמים: איסור רצח
4. איסור גילוי עריות
5. איסור גזל
6. איסור אכילת אבר מן החי (יש להרוג את בעל החיים לפני שאוכלים אותו)
7. מצוות דינים: הקמת מערכת משפט וצדק
8. המשותף לעשרת הדיברות ולשבע מצוות בני נח הם בעיקר שלושת האיסורים החמורים של ייהרג ובל יעבור - עבודה זרה, שפיכות דמים וגילוי עריות.
את ברכות הרעות הביאה חברתנו יולין גולדברג, ואת הברכה הבינלאומית הביא הפעם צבי פרידמן: הברכה נשלחה למועדון רוטרי בקולצ'סטר איזור 2240 .Rotary Club of Colchester . . נוסד ב 2001 ונפגשים לארוחת בוקר מוקדמת ובכך אין בעיות חניה. הפרויקט המרכזי הוא בי"ח הוספיס לחוי סרטן סופניים. המועדון נבחר לברכה הבינלאומית היות והקולונל ריצ'ארד קמפ, מי שהיה מפקד הכוחות הבריטים באפגניסטן ובעיראק, אשר הביע בעדותו בפני מוסדות האו"ם את תמיכתו ואמונו בצה"ל כצבא אתי למד שם ביה"ס היסודי. עדות אמיצה זו של בעל ניסיון צבאי בכיר במזרח התיכון, עומדת בניגוד לדו"ח המביש והמכפיש של השופט גולדסטון. הבה נרימה כוס של ברכה למועדון הרוטרי בקולצ'סטר.
60 שניות על מנהגי עדות- הביא יוסי כפירי. הוא בחר לספר על קהילת נאש-דודן בחיה באוזבקיסטן. השפה אותה הם מדברים היא ניב של ארמית עתיקה. כמה אלפי יהודים החים באזור זה מדברים ואף שרים בשפה זו, והזמר בארץ ששר בשפתם הוא ניסן אביב. יש מספר ביטויים דוגמת :
"אגאר לא מקי- פאקי" – אם לא ידבר- יתפוצץ. מלים כמו אפרה=אדמה, נאש=אדם, קטולה=חתול , גולה= כדור ועוד. בין מטעמי מטבחי העדה יש להזכיר: "שופטה"- קציצות בשר עם גרגירי חומוס, "טוטמאג'אי" אטריות ביוגורט עזים, "גארדול" - אורז ביוגורט,
"דפדושה"- חביתה עם דבש. בני עדה זו עלו ברובם לארץ בשנות החמישים. התיישבו באזור אחיטוב. כ 1400 מבני העדה חיים כיום, בעיקר בחולון, גבעתיים וירושלים. ברכתם בשפתם לראש השנה – " והשתא כולאן פאלטך בהחלה" – שהשנה נצא כולנו לאור...
את המרצה האורח ד"ר סולי שהאבר הציג חברנו ד"ר יורם קנטר: ד"ר סולי שאהבר `Shahvar ` הוא יליד איראן, שלה לארץ בתחילת שנות השבעים, נשוי + 3 הוא מרצה בכיר בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת חיפה . סיים לימודי תואר ראשון ותואר שני מאוניברסיטת תל אביב (שניהם- בהצטיינות יתרה) ואת לימודי הדוקטורט בבית הספר ללימודי המזרח ואפריקה (SOAS ), אוניברסיטת לונדון. הוא כעת: · מנהל את מרכז עזרי לחקר איראן ולימודי המפרץ הפרסי, אוניברסיטת חיפה; ·ועמית מחקר, טרומן המכון לקידום השלום, והאוניברסיטה עברית, ירושלים. תחומי המחקר שלו הם: ההיסטוריה המודרנית של איראן מ1794 ואילך, הופעת הטכנולוגיה המודרנית אל תוך המזרח התיכון; מיעוטים דתיים · באיראן (בעיקר יהודים ובאהאים); סוחרים ויזמים באיראן; איראן האימפריה העות 'מאנית וצבא איראן במהלך המאה ה –19 ומקומו ביצירת איראן המודרנית; איראן יחסי ישראל; התעמולה של הרפובליקה האסלאמית של איראן: אסטרטגיה וטקטיקה. פרסם שני ספרים על · 'בתי הספר הנשכחים': הבהאים החינוך המודרנית באיראן, 1899-1934. קיץ 2009) · הבהאים של איראן, והקווקז. 2 כרכים סתיו 2010) ומספר רב של מאמרים ופרקים בספרים בעברית, באנגלית ובאיטלקית.האחרונים שבהם דנים בנושאי · "המשטר האסלאמי באיראן יחסה כלפי היהודים: ממדים דתית ופוליטית", "פרסית: תהליך המודרניזציה של איראן וההשפעות של השפה האנגלית על הפרסית." ; "טכנולוגיה, דיפלומטיה הכלכלית האירופית יוזמת באמצע המאה התשע העות 'מאנית במזרח התיכון".
המרצה פתח באמרו שאיראן של היום אינה דומה למה שהייתה בתקופת השאח, וכיום מספר שנים טובות לאחר המהפכה מסתבר שמטרות המהפכה האיסלמית להחזירה אחרוה 1400 שנה ולפתח מדינה שיעית מוסלמית קיצונית נכזבו. לאחר ניסיון תהליך של איסלמיזציה דתית קיצונית איראן עומדת לפני תהליך של גלובליזציה. הנוער פתוח באמצעות האינטרנט, הדיסקים לעולם, טיראן מובילה מבחינת מספר הלוגים שמופעלים בה – למעלה מ 700 אלף בלוגים באינטרנט!
ההישג של המהפכה הוא בהעלאת רמת החינוך, ומספר יודעי קרוא וכתוב עלה מ 50% ל 85%, כשהנשים הן המובילות במהפכה החינוכית. ב 38 בתי ספר לרפואה לומדים כיום מעל ל32 אלף תלמידים ומספר הנשים מביניהם עלה מ 12% ל 38% ויותר. איראן מובילה בעולם- מרום שלישי במדעי המתמטיקה ומקום שלישי ברובוטיקה בעולם, ולאחרונה הפריחו לווין תקשורת לחלל.
המטרה של פרו ורבו, הייתה צריכה להביא לאוכלוסיה של 20 מיליון צעירים שיהוו את צבא האיסלם שישטוף את המזרח התיכון לא הצליחה. קיים תהליך גובר של עיור ומעבר של כפריים פשוטים ועניים לערים, וכתוצאה מתרחב הפער החברתי בין המעמד הבינוני והגבוה לפשוטי העם המובטלים ומתקשים לפרנס את משפחותיהם. סמים, פשע ואף זנות מתפתחים לאחרונה בשל כך, וכן עלייה במספר ההתאבדויות בשל המצב הכלכלי.
בעוד שחומייני הביא עמו שכבת אייטולות שגרסו שהדת והמדינה חד הם, מסתמנת כיום קבוצה די גדולה של אייטולות המאמינה בהפרדה בין דת ומדינה, ובכך שאייטולות צריכים לשוב ולהיות אנשי רוח ומורי דרך ולא במסגרות השלטון והשליטה הישירה.
למרות שמספר השיעים בעולם המוסלמי הוא כ 10% בלבד, האיראנים חוברים לקבוצות שיעיות קיצוניות כנו בעיראק ובלבנון, וכן לקבוצות שאינן איסלמיות קיצוניות אך מתנגדות לשלטון במקום מושבן ברחבי ערב ומעודדת אותן לחולל מהפכות ולהפעיל טרור בתמיכה כספית ובנשק איראני.
כיום מוקפת איראן בצבא אמריקאי המוצב בארצות שמסביבה. אחת הכוונות היא ליצור יחסים עם דרום אמריקה במדינות כונצואלה ואולי ברזיל, מה שיאפשר לאיראנים בעתיד להקים בריתות צבאיות אנטי אמריקאיות בחצר האחורית של ארה"ב, וליצור איום דוגמת משבר הטילים בקובה. אחמדיניג'ד כבר יצר קשרים עם שאבז נשיא ונצואלה, ועומד לבקר בברזיל שהיא בעלת אוצרות האורניום הגדולים בעולם. על ידי פיתוח וטכנולוגיות מתקדמות בתחום הטילים, הלווינים והאנרגיה הגרעינית, מקווים האיראנים שיוכלו לשוב ולהיות מעצמה עולמית, בדומה לאימפריות הפרסיות ששלטו בתקופת אחשורוש- מהודו ועד כוש. הבחירות האחרונות כללו זיוף של 12 מיליון קולות, וההנהגה הקיימת של האייטולות עומדת מאחורי זיוף זה.
לקראת הסיום ציין המרצה את מכון עזרי לחקר איראן ומדעי המזרח התיכון באוניברסיטת חיפה, מכון שהוא עומד בראשו, הקרוי על שמו של מי שהיה שגרירנו הראשון באיראן, וביקש במידה ויש לחברים חומר מתקופת הקשרים עם איראן של השאח, להעבירם למשמרת במכון.
הודה למרצה בחום נ"ל שלמה אסיף, שציין את העניין הרב אותו עורר המרצה בהרצאתו המעניינת. הנשיא אלברט לינקולן, הודה למרצה אישית בחמימות, והעניק לו למזכרת את דגל המועדון.