נפגשים כל יום רביעי בשעה 13:00 במסעדת איזבלה בר, חיפה
Meeting every Wednesday on 13:00 at Isabela bar restaurant, Haifa

27/01/2010 - פנל בנושאי אתיקה

את הפנל הנחה חברנו השופט בדימוס פרופ' דן ביין. דברי פתיחהנשאו על ידי: נפתלי ויטמן – ראש צוות האתיקה של מועדון רוטרי חיפה .
חברי הפנל :
פרופ' עמוס שפירא – דיקן ביה"ס למשפטים, המרכז האקדמי כרמל – אתיקה ברפואה .
השופט בדימוס דר' גבריאל קלינג – חבר סגל ביה"ס למשפטים, המרכז האקדמי כרמל – אתיקה בעריכת דין .
פרופ' נחום ביגר – דיקן ביה"ס למנה"ס, המרכז האקדמי כרמל – אתיקה בעסקים .

נשיא המועדון אלברט לינקולן פתח את המפגש באולם שהיה מלא מפה לפה, הוא ברך את צוות הפרופסורים ממכללת כרמל ואת יו"ר הפנל, את חברי המועדון ובנות לוויתם, ואת האורחים הרבים ממועדוני רוטרי בצפון- עכו, נהריה, ומועדוני האשכול.

הטכס הרוטריוני נפתח  בברכות הרעות על יגי חברנו האני אלפאר. פסוק השבוע – הובא על ידי נ"ל אדי חי: בשבת הקרובה אנו נקרא כבתי הכנסת את פרשת "בשלח" שהיא אחת פרשיות הנפלאות והמדהימות. הפרשה מדברת על יציאת מצרים, קריעת ים סוף, ושירת הים. קריעת ים סוף - כאשר חז"ל מבקשי-ם לבטא שדבר מסוים הינו קשה במיוחד הם אומרים  "שזה קשה כקריעת ים סוף" . האם לנהוג על פי כללי האתיקה ולהיות נאמן לאמת קשה גם כקריעת ים סוף? - בהמשך הערב נלמד על כך מאורחינו המכובדים .

אתיקה או כפי שהיא נקראת תורת המידות היא למעשה הפילוסופיה של המוסר ועוסקת בשאלות מהו המעשה הנכון והראוי שחובה לעשותו – ומהי המידה הטובה. הפילוסוף היוני אפלטון כותב שהמידה הטובה היא מעין סוג של בריאות, יופי והרגל טוב של המחשבה, ולעומתה המידה הרעה זו מחלה, כיעור וחוסר יציבות .
אין דבר המסוגל להביא אושר והצלחה לאדם יותר ממידות טובות. מקוררת המשפט העברי מורים אותנו שהמוסר והמשפט ירדו לעולם כשהם כרוכים זה בזה. ומי שמתהדר ואומר "כי כל דרכיו משפט" אינו יכול להסתפק במערכת הנורמות הפורמלית ועליו לשאוף  בכל יכולתו שגם ערכי המוסר של אמונה ואי עוול ועקרונות של תום לב, צדק ויושר יעלו בידו בבואו לחרוש בשדה המשפט או ביחסו כלפי חברו . תמצית הנושא מסתכמת במשפט: "ואהבת לרעיך כמוך". לבסוף, ברצוני להזכיר לכל החברים ולומר בפני אורחינו המלומדים שתנועת הרוטרי חרתה על דגלה ארבעה  מבחנים שכל רוטריון באשר הוא, בכל מקום בעולם,  צריך לזכור וליישם :
א.   האם זו האמת .
ב.   האם זה הוגן כלפי כל המעונינים .
ג.   האם זה מטפח רצון טוב וידידות .
ד.  האם זה לטובת כל המעונינים .

חברנו זאב מטר הביא את הברכה בינלאומית השלוחה הפעם למועדון    רוטרי במודנה, איטליה. וכך אמר: התכנסנו בערב בין מועדוני זה להשתתף בפנל בנושא האתיקה ברפואה, בעריכת דין ובעסקים כאשר הברכה הבינלאומית היום מתקשרת ליום הזיכרון בה נפרצו שערי מחנה ההשמדה אשוויץ המסמל טבח עמנו במלחמת העולם השניה שבה האתיקה אבדה את ערכה או פורשה בצורה מזוויעה. היום ה 27/1/2010  הוא יום הזיכרון הבינלאומי לשואת העם היהודי מידי הצורר הנאצי הגרמני ומדינות הציר ומעוד רבים וטובים ששיתפו פעולה מרצון במכונת ההשמדה שכלתה ששה מליון מבני עמנו וזרעה הרס, רצח וחורבן והטביעה את האנושות באפלה שלא תמחה לעולמי עד . בתוך המולת המלחמה ההרג, הרצח והשריפה היו פה ושם נקודות אור שהבליחו מתוך שחור האפלה -  אני מבקש לזכור ולהזכיר שני חסידי עולם מהעיירה Nonantola  מאיזור העיר      Modena  באיטליה: את הכומר   Don Arri Baccari  ואת רופא העיירה Dr. Giuseppe Moreali אשר נתנו יד וסיכנו יחד עם עוד אנשים מבני העיירה את חייהם משך כשנה בהצלת 73 ילדים יהודים בני שש עד עשרים שהוסתרו והוברחו ע"י ארגון יהודי איטלקי .  רוב הילדים באו מיוגוסלביה ומזרח אירופה וחלקם מגרמניה. הילדים הוסתרו וחיו תחילה ב Villa Emma בתנאי פנימייה, למדו מקצועות עיוניים במשך כמה שעות ביום וגם קיבלו הכשרה מקצועית בנגרות ופחחות לבנים, תפירה וניהול משק בית לבנות, וכל זאת בכוונה להכין אותם לחיים בארץ ישראל . ב 8 בספטמבר 1943 כבשו הנאצים את צפון איטליה והכומר והרופא שהבינו שהסכנה גדולה מדי לילדים ולמיטיביהם החליטו לפתוח את שערי המנזר להחביא קבוצת ילדים ואת השאר לפזר בין משפחות האיכרים באזור. הסכנה לשלום הילדים ולאזרחים שנרתמו לעזרה הייתה גדולה מצד הגסטאפו. ולכן ראשי הארגון היהודי בעזרת המקומיים החליטו להבריח את הילדים לשוויץ באמצעות תעודות זהות איטלקיות מזויפות, כאשר רובם הגדול לא דיברו איטלקית והיו צריכים להעמיד פנים כאילו הם ילדים איטלקים. בערב יום כיפור 1943 חצתה שיירת הילדים את הגבול לשוויץ ומשם המשיכו כולם במרוכז את דרכם לארץ .כאשר רק ילד צעיר אחד מקהילת סרייבו נשאר בבית חולים ממנו הוצא ונשלח לאושויץ ושם נספה. לאחר שהגסטאפו גילה את בריחתם של הילדים ,תפסו ועצרו את הכומר Don Arri Baccari וניסו בעינויים להוציא ממנו את שמות משתפי הפעולה ואת מקום מסתורם של יהודים נוספים .אחרי חודשים בכלא בבולוניה הוא שוחרר. בשנת 1964 הוענקו ל Don Arri Baccari ולרופא Dr. Giuseppe Moreali תוארי חסידי אומות העולם על ידי "יד ושם ". לאור כל זאת שלוחה הברכה הבינלאומית  למועדון   Rotary Club of Modena  מאזור 2070     שהתחיל פעילותו בשנת 1949 . המועדון נמנה על  97 מועדונים באזור ובו 6269  חברים השייך לאזור 12 ברוטרי הבינלאומי הכולל את הרפובליקה של סן-מרינו, טוסקנה ואמיליה רומנה , ונחשב לגדול איזורי הרוטרי בעולם מבחינת מספר חברים. המועדון של מודנה כולל  112  חברים נהפגשים  בכל יום שלישי בשעה 20.15 בRistorante Secchia Rapita . אבקש להרים כוסית ברכה למועדון Rotary Club of Modena ולהזכיר ולא לשכוח את ראשי העדה הבהאית העצורים באיראן ללא משפט בידי שלטונו של הצורר אחמדינג'אד רק משם היותם בהאים ולזכור ולקוות לשחרורו של חיילנו גלעד שליט הנמצא כלוא בידי החאמס בן בריתו של אחמדינג'אד, בתקווה שבמהרה יראה אור יום ויצא לחופשי .

חברנו נפתלי ויטמן המשמש גם כמנכ"ל מכללת כרמל בחיפה הציג את המשתתפים, כולם בסגל ההוראה הבכיר של מכללת כרמל. הוא עצמו רואה את נושא האתיקה כנושא חשוב ביותר במגזר העסקי,  המשפטי והרפואי . יו"ר הפנל חברנו דן ביין , שופט מחוזי בדימוס  ופרופ' בזכות עצמו פתח את הדיון ועמד על חשיבות היחס שבין משפט לאתיקה. משפטנים רגילים לחשוב במתכונת של"מותר/אסור", ולדעתו אין די בכך אלא יש להגדיר גם מה ראוי שיעשה ומה לא. כיום קיימים כללי אתיקה במישורים רבים כמו הקוד האתי של צה"ל,  חוקי האתיקה של ההסתדרות הרפואית המסדירים את נושאי זכויות החולה ומשפחתו,  נוהלי שמירת אמונים של עובדי ציבור ועוד .
פרופ' עמוס שפירא, דיקן הפקולטה למשפטים במכללת כרמל,  התייחס בדבריו לנושאי האתיקה ברפואה.  לדבריו, הולך וגובר התהליך של העצמת כוחו של המטופל בהשוואה למעמד הרופא. בעבר  היה תהליך קבלת ההחלטות הרפואיות חד צדדי, כאשר הרופא הוא כוח עליון מחליט ללא עוררין . 
כיום לאור זמינות המידע באינטרנט ובתקשורת  קיימת נטייה לקביעת חוקים – חוקי זכויות החולה והזכות לבריאות בזכות יסוד חוקתית .
הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית פעילה מאד בכל נושאי האתיקה הן בין רופא לחולה ומשפחתו להן בין רופא לרופא, ושמה לפניה את נושא שמירת כבוד המטופל כאדם.. כללי האתיקה מחמירים עם הרופאים, ואינם מאפשרים למי שאינו מתמצא בנושא מסוים לעסוק בטיפול . קיימים נושאים בהם יש פער בין מדינות וחברות ליברליות לבין נושאי אתיקה רפואית כמו בנושאי  החייאה או  הפסקת מכשירי הנשמה בחולים סופניים מחוסרי הכרה והמתת חסד .

ד"ר גבריאל קלינג, שופט בדימוס ומרצה למשפט במכללת כרמל, העלה את נושא האתיקה בין עורכי הדין. בעבר לא הייתה אין ענישה על עבירות אתיות אלא תגובה מצד הציבור שדעתו אינה נוחה ממי שוטה משמירה על האתיקה . כיום, האתיקה של עורכי הדין מעוגנת בתקינה ומי שאינו נוהג לפי חוקי ההתנהגות האתיים מועמד לדין על ידי ועדות בלשכת עורכי הדין שהן סוברניות לקבוע עונשים קנסות ואף שלילת הרשיון . לגבי שופטים הייתה רווחת הגישה שהשופט "יודע מה לא עושים". המשפט הישראלי אימץ גישה זו של המשפט הבריטי, בעוד שבשיפוט העותומני איסורים שונים לשופטים מוגדרים היטב ובבהירות. ב 1993 פרסם השופט שמגר כללי אתיקה אך  הסתבר שהם אינם מחייבים.  בית המשפט העליון ניסח טיוטה ב2007 ובהמשך לאחר שאומצו על ידי הנשיאה בייניש תוקן חוק בתי המשפט ונאמר בו שנשיא/ת ביהמ"ש העליון  יכולה/ה לקבוע חוקי אתיקה מחייבים . לגבי שכר טרחה נקבע שעו"ד יכול לקבל את שכ"ט שלו רק בכסף ולא בשווה כסף,  נקבעו גבולות לשכ"ט מקסימלי וכן למקסימום  האחוזים שנין לגבות מתשלומי פיצויים. כו כן נקבעה מחויבותו של העו"ד ללקוח, חובתו להופיע בדיונים הקשורים בעניינו  ללא גרימת נזק לנושא התלוי ועומד בדיון משפטי .

פרופ' נחום ביגר, דיקן הפקולטה למנהלך עסקים במכללת כרמל  התייחס לנושא האתיקה בעסקים. לדבריו אין מערכת חוקיןם אלא הנושאיןם קשורים יותר לצד המוסרי של הפעילות העסקית.  נושאיםן כניצול מצב בו ישדרישה למוצר מסוים והנטייה להעלות מחירים בשל הביקוש,  של תחרות הוגנת ושל אי הסחרת מידע מהציבור לגבי מוצרים פגומים שהיצרן יודע על  ליקויים בהם . קיימים חוקים למניעת השתלטות מונופולים על השוק,  ונשאלת השאלה האם בעסקים אנו מצפים להתנהגות אתית" העלולה להביא לעוסק הצדיק כשלג הפסדים נכרים ברווחים. תחום הכלכלה העובד ופועל לפי חוקי ההיצע והביקוש שלא פעם אינם תואמים את חוקי ההתנהגות האתית . לפני כשנה וחצי הכנסת אשרה הצעת חוק הקוראת לארגונים עסקיים לאמץ קוד אתי . בספר ויקרא נאמר" לפני עיוור לא תיתן מכשול" כדוגמא לקוד אתי אך ללא ענישה. מאידך בספר דברים נאמר "ארור משגה עיוור בדרך" כלומר כאן גם נוספה הקללה למי שפוגע בקוד האתי . 

בסיום הצגת הדברים נפתח הדיון לשאלות הקהל, עליהן ענון המרצים כל אחד בתורו. עם סיום המפגש הודה חברנו צבי הדסי למרצים . לדבריו עולה מהדיון שטרם הגענו לחזון של "וגר זאב עם כבש" ועדיין "אדם לאדם זאב". הוא סיפר שכבר לפני חמישים שנה השתתף בכתיבת קוד אתי לעסקים, שתקף גם היום . הנשיא אלברט לינקולן העניק לכל מרצה תעודת הוקרה ותעודת נטיעת עץ ביער פול האריס, תעודה לנשיא מכלת כרמל פרופ' טלר והודה בחמימות לחברנו  פרופ' דן ביין שניצח על הדיון  במקצועיות ובחן.
2024 © כל הזכויות שמורות למועדון רוטרי חיפה
bullet